LLENGUA ESCRITA. MATERIAL D'AULA PER FER EL PAS DE LA LLETRA DE PAL A LA LLETRA LLIGADA
Agrupament/sessió
Es pot utilitzar en situacions diverses: gran grup (lletres mida gran) o als racons (lletra mida petita).
Material
•Conjunt-abecedari de fitxes (mida gran) retallades i plastificades.
•Conjunt-abecedari de fitxes (mida petita) retallades i plastificades.
Altres
Es pot utilitzar en situacions diverses: gran grup (lletres mida gran) o als racons (lletra mida petita).
Material
•Conjunt-abecedari de fitxes (mida gran) retallades i plastificades.
•Conjunt-abecedari de fitxes (mida petita) retallades i plastificades.
Altres
Objectius
•Iniciar-se en el coneixement i domini de la lletra lligada.
•Adonar-se que cada grafia en lletra de pal porta associada una grafia en lletra lligada.
•Confegir paraules i descobrir la seva correspondència en lletra lligada.
Descripció del material
Material de suport, manipulable, per introduir i facilitar el pas de la lletra de pal a la lletra lligada a l'aula de P5.
Des dels 3 anys, a les escoles, els mestres ens dediquem a treballar intensivament l'adquisició de la lectoescriptura. Ens condiciona un disseny curricular que exigeix que els alumnes arribin a primer amb un cert domini de la lectoescriptura i és per això que inundem de lletres les nostres aules des del primer moment.
La tendència general és iniciar els nens en el món escrit amb les lletres de pal o majúscules, per allò de que estan separades i són fàcils de reconèixer i traçar. I més endavant, quan la majoria dels nens ja comencen a entendre com desxifrar el codi, a P5, s'introdueix la lletra lligada.
Aquest pas a la "lligada" produeix sovint un alentiment en un procés que costa d'engegar i que té ritmes diversos en els alumnes: l'esforç de fer la grafia lligada pot fer reaparèixer inseguretats i fins i tot alguns nens que amb prou feines començaven a consolidar el mecanisme es veuen sobrepassats per la nova demanda.
Se m'acut una petita reflexió: Com és que, sent un aprenentatge complex, no s'ha triat una grafia que no haguem de canviar quan encara no està prou assolida la lectoescriptura? Hi ha grafies, com la script o d' imprempta, que utilitzen a les escoles anglosaxones que aporten els beneficis esmentats de la lletra de pal i amb els pas dels anys desemboquen en una lletra "pseudo"-lligada que no està gens malament. En tot cas el procés sense aquest canvi de grafia segur que és molt més fluid i assequible als alumnes.
Però bé, la realitat és la que és i, al nostre país, P5 és l'any del pas a la lletra lligada.
Com introduir la lletra lligada?
La lletra lligada es presenta a la classe de diverses maneres:
Però hi ha altres recursos que permeten que els alumnes puguin fer una anàlisi més acurada de cada lletra: les targetes-abecedari amb lletra de pal i lligada.
Aquest és un material per confegir paraules que trobo molt interessant perquè està molt pautat i dóna una visió lletra a lletra de la paraula escrita en lletra lligada. Penso que és molt útil, especialment en el moment que es comença a introduir la grafia lligada, perquè facilita que els nens s'adonin d'on comença i acaba cada lletra.
La primera vegada que el vaig veure era una edició de l'editorial Onda o Casals, no recordo bé, i es deia "lletres per confegir". Fa un temps vam tenir uns cartronets similars a l'escola, els editava Cruïlla dins del material de l'alumne dels quaderns de llengua "Els tres tambors" (no sé si encara s'edita aquesta col·lecció).
Consistia en un conjunt de targetetes plastificades amb totes les lletres de l'abecedari presentades en els dos formats: a la part superior en lletra de pal, a la inferior en lletra lligada.
Els cartronets es tallaven i quedaven totes les lletres separades i llestes per confegir paraules. Les vam fer servir moltíssim.
Amb aquest format, els nens inicialment es concentren en composar la paraula amb les majúscules i descobreixen la seva equivalència en lletra lligada.
Com que a la meva escola actualment treballem sense fitxes editorials i ja no disposem d'aquests cartronets he preparat uns documents amb aquests abecedaris duals que, plastificats i tallats, fan la mateixa funció. Es poden imprimir clicant les imatges. Versions Gran i Petita.
Algunes idees per treballar amb aquest material:
Al racó. Per confegir paraules i copiar el model:
2) Descobrir paraules:
•Iniciar-se en el coneixement i domini de la lletra lligada.
•Adonar-se que cada grafia en lletra de pal porta associada una grafia en lletra lligada.
•Confegir paraules i descobrir la seva correspondència en lletra lligada.
Descripció del material
Material de suport, manipulable, per introduir i facilitar el pas de la lletra de pal a la lletra lligada a l'aula de P5.
Des dels 3 anys, a les escoles, els mestres ens dediquem a treballar intensivament l'adquisició de la lectoescriptura. Ens condiciona un disseny curricular que exigeix que els alumnes arribin a primer amb un cert domini de la lectoescriptura i és per això que inundem de lletres les nostres aules des del primer moment.
La tendència general és iniciar els nens en el món escrit amb les lletres de pal o majúscules, per allò de que estan separades i són fàcils de reconèixer i traçar. I més endavant, quan la majoria dels nens ja comencen a entendre com desxifrar el codi, a P5, s'introdueix la lletra lligada.
Aquest pas a la "lligada" produeix sovint un alentiment en un procés que costa d'engegar i que té ritmes diversos en els alumnes: l'esforç de fer la grafia lligada pot fer reaparèixer inseguretats i fins i tot alguns nens que amb prou feines començaven a consolidar el mecanisme es veuen sobrepassats per la nova demanda.
Se m'acut una petita reflexió: Com és que, sent un aprenentatge complex, no s'ha triat una grafia que no haguem de canviar quan encara no està prou assolida la lectoescriptura? Hi ha grafies, com la script o d' imprempta, que utilitzen a les escoles anglosaxones que aporten els beneficis esmentats de la lletra de pal i amb els pas dels anys desemboquen en una lletra "pseudo"-lligada que no està gens malament. En tot cas el procés sense aquest canvi de grafia segur que és molt més fluid i assequible als alumnes.
Però bé, la realitat és la que és i, al nostre país, P5 és l'any del pas a la lletra lligada.
Com introduir la lletra lligada?
La lletra lligada es presenta a la classe de diverses maneres:
- la principal és mostrar-la escrita i que la mestra la faci servir perquè els alumnes s'costumin a veure-la i interpretar-la, per exemple, en escriure la data diàriament, en l'elaboració d'etiquetes amb el nom dels alumnes (per passar llista, penjadors), en targetes de jocs de vocabulari...
El joc dels noms (Un polsim de sal) |
- Mostrar-la als referents penjats a la paret de la classe per recórrer-hi puntualment a les grafies.
Referents: abecedaris, números i colors (Idees Magistrals) |
- Una altra opció recurrent és fer-la copiar i practicar noms i paraules en lletra lligada:
font: ei www.xtec.cat |
Però hi ha altres recursos que permeten que els alumnes puguin fer una anàlisi més acurada de cada lletra: les targetes-abecedari amb lletra de pal i lligada.
Aquest és un material per confegir paraules que trobo molt interessant perquè està molt pautat i dóna una visió lletra a lletra de la paraula escrita en lletra lligada. Penso que és molt útil, especialment en el moment que es comença a introduir la grafia lligada, perquè facilita que els nens s'adonin d'on comença i acaba cada lletra.
La primera vegada que el vaig veure era una edició de l'editorial Onda o Casals, no recordo bé, i es deia "lletres per confegir". Fa un temps vam tenir uns cartronets similars a l'escola, els editava Cruïlla dins del material de l'alumne dels quaderns de llengua "Els tres tambors" (no sé si encara s'edita aquesta col·lecció).
Consistia en un conjunt de targetetes plastificades amb totes les lletres de l'abecedari presentades en els dos formats: a la part superior en lletra de pal, a la inferior en lletra lligada.
Els cartronets es tallaven i quedaven totes les lletres separades i llestes per confegir paraules. Les vam fer servir moltíssim.
Amb aquest format, els nens inicialment es concentren en composar la paraula amb les majúscules i descobreixen la seva equivalència en lletra lligada.
Com que a la meva escola actualment treballem sense fitxes editorials i ja no disposem d'aquests cartronets he preparat uns documents amb aquests abecedaris duals que, plastificats i tallats, fan la mateixa funció. Es poden imprimir clicant les imatges. Versions Gran i Petita.
Algunes idees per treballar amb aquest material:
Al racó. Per confegir paraules i copiar el model:
2) Descobrir paraules:
3) La pissarra dels "Transformers"
Crear un espai de l'aula on els nens puguin practicar la transformació de paraules en lletra de pal a lligada. Inicialment és interessant que la mestra mostri unes quantes vegades a través de jocs com es fa la transformació: confegir centrant l'atenció en les majúscules i descobrir la correspondència en lligada. Es pot començar a principis de curs com a activitat de descoberta dels noms propis.
Posteriorment es pot fer un ús d'aquest espai més lliure: els nens hi van quan tenen necessitat de saber com escriure una paraula o bé van a practicar lliurement amb algun material d'imatges per escriure (en aquest cas els he deixat una capseta de peces velles de trencaclosques i jocs incomplerts; els nens trien una peça i en composen el nom i el practiquen).
Les possibilitats són múltiples.
Sort amb el vostre pas a la lletra lligada!
Estàs en "Del pal a la lligada" (P5) → Racó de llegir i escriure. Torna a Inici
Cuesta un poco.... pero....
ResponEliminaGracias por compartir.
Un besico
Hola Blanca, quizás hay algo que no haya explicado bien y pueda aclararte? O te refieres a que cuesta descargar los pdf? O que cuesta el cambio de grafia? Ya me diras :-)
EliminaUn saludo. Gracias a ti por seguirme.
Moltes gràcies, és un material molt útil, gràcies per compartir.ho i poder.ho imprimir.
ResponEliminaHola! Gràcies a tu. Si el fas servir i ens vols explicar què tal l'experiència, seràs benvinguda.
EliminaSalutacions!!!
Hola te dejo un enlace a un juego que preparé para esto precisamente por si te sirve
ResponEliminahttps://dl.dropboxusercontent.com/u/33490239/LIM/Abecedario/abecedario.html
Me gusta la entrada, mucho
Y tanto que si, Miren. Está muy bien esa idea de dejar bien clara la correspondencia entre un tipo de letras y las otras. Eso era lo que yo quería reflejar tambien en mi entrada.
EliminaUsaré tu LIM abecedario en clase este año.
Mil gracias!! :-)
Molt encertada la teva proposta, comparteixo al meu bloc "Raconet d'infantil".
ResponEliminaMoltissimes gràcies!
Montse
Moltes gràcies, Montse! t' agraeixo el comentari. I bona feina la teva, ja conec el teu blog i el vaig seguint. Una abraçada! :-)
EliminaBon dia! gran post, almenys per mi en el moment que estem amb la meva filla Gala. Et volia preguntar si tens algún abecedari ( o on el puc trobar) on també hi hagi la lletra d' impremta, es a dir, lletra de pal + lletra lligada + lletra d' impremta.
ResponEliminaSalutacions!
Hola Dolors, m'alegro molt que et serveixi aquest material. L'abecedari el vaig fer de la manera més simple: amb una taula de Word. No tinc un abecedari amb lletra d'imprempta perquè no ensenyem aquesta lletra a la meva escola, ho sento. Tampoc no sé on trobar-lo...
EliminaMoltes gràcies pel teu comentari. Una abraçada! :-)
Moltes gràcies per compartir el material. Em podries dir quina tipografia de lletra són una i l'altra? Per si se m'acut alguna altra activitat, poder-les escriure amb el mateix tipus de lletra.
ResponEliminaHola Annaïs, gràcies a tu pel comentari.
EliminaEn els imprimibles està apuntada la tipo i la mida. Tot i així t'ho anoto aquí: en les targetes de mida gran la tipo de pal és ARIAL i la lligada és BOO (totes dues a mida 100); en les targetes de mida petita les tipos són ARIAL i BOO però en mida 48.
Salutacions.
Ahora entiendo porque mis primas hacen letra de imprenta, cosa que me encanta.
ResponEliminaMuchísimas gracias por tu aportación, buscaba algo así para que mi peque vaya conociendo las letras.
Hola, me alegro de que te sirva este material. Y, sinceramente, que envidia lo de tus primas que van directas a la letra de imprenta, jejeje. Un saludo y gracias a ti por pasarte por aquí.
Elimina