LLENGUA ESCRITA. CONSCIÈNCIA SIL·LÀBICA. ESCRIPTURA DE LES PARTS D'UN OBJECTE.
Agrupament/sessió
Mig grup.
Sessió de lectoescriptura (desdoblament)
Material
• Fulles d'arbres
• Plastilina
• Ulls mòbils de plàstic
• Cartró per fer un nas (o nas retallat de revistes)
• Cola
• Post It
• Fitxa de treball
Altres
Mig grup.
Sessió de lectoescriptura (desdoblament)
Material
• Fulles d'arbres
• Plastilina
• Ulls mòbils de plàstic
• Cartró per fer un nas (o nas retallat de revistes)
• Cola
• Post It
• Fitxa de treball
Altres
Objectius
•Partir d'una situació pràctica per treballar el codi escrit.
•Anar prenent consciència de la fragmentació sil·làbica de les paraules
•Escriure paraules (copiant o lliurement)
Activitat de lectoescriptura.
Aquest curs hem plantejat les sessions de lectoescriptura de manera que 1 cop a la setmana treballem només amb mig grup d'alumnes. El fet de tenir un grup reduït ens proporciona un ambient molt més tranquil a la classe, la possibilitat d'adaptar-nos millor als ritmes individuals i focalitzar més l'atenció en grup cap a l'activitat que tenim entre mans.
L'estructura de les sessions és bàsicament: presentació del material o activitat (expliquem bé el vocabulari), realització del joc o activitat en si i, realització d'un treball escrit (còpia de paraules, escriptura lliure de paraules, escriptura de frases... depenent del nivell en què es trobi cada nen).
Desenvolupament
Partim de l'elaboració d'una manualitat de tardor ben simple. És, per tant, una activitat per al primer trimestre de P5.
•Partir d'una situació pràctica per treballar el codi escrit.
•Anar prenent consciència de la fragmentació sil·làbica de les paraules
•Escriure paraules (copiant o lliurement)
Activitat de lectoescriptura.
Aquest curs hem plantejat les sessions de lectoescriptura de manera que 1 cop a la setmana treballem només amb mig grup d'alumnes. El fet de tenir un grup reduït ens proporciona un ambient molt més tranquil a la classe, la possibilitat d'adaptar-nos millor als ritmes individuals i focalitzar més l'atenció en grup cap a l'activitat que tenim entre mans.
L'estructura de les sessions és bàsicament: presentació del material o activitat (expliquem bé el vocabulari), realització del joc o activitat en si i, realització d'un treball escrit (còpia de paraules, escriptura lliure de paraules, escriptura de frases... depenent del nivell en què es trobi cada nen).
Desenvolupament
Partim de l'elaboració d'una manualitat de tardor ben simple. És, per tant, una activitat per al primer trimestre de P5.
EL "SENYOR FULLA" |
Els alumnes de seguida es mostren engrescats i disposats a realitzar el seu propi Sr Fulla.
Primer analitzem entre tots els elements que es necessiten. Els demano sempre que elaborem les informacions en forma de llista per tal d'anar a la tutoria o a altres espais de l'escola a recollir els materials. És una manera de fer evident un ús funcional de l'escriptura: escrivim la llista per recordar tot el que necessitem recopilar.
Per escriure aquesta llista, enganxo un a un els elements que m'indiquen els alumnes:
Però a l'hora d'escriure'ls faig molt d'èmfasi en els cops de veu (síl·labes) que fem en anomenar-los.
Així, quan em diuen FULLA, enganxo una fulla a la pissarra, piquem de mans les síl·labes i com que ens surten dues picades de mans, enganxo dos Post-it al costat de la fulla.
Faig el mateix per a cadascun dels altres elements:
ULLS (1 síl·laba = 1 Post-It)
NAS (1 síl·laba = 1 Post-It)
BO-CA (2 síl·labes = 2 Post-It)
A partir d'aquí és molt fàcil i visual escriure les lletres corresponents analitzant entre tots tot el que sentim en pronunciar les síl·labes.
Marcar visualment les parts que composen la paraula abans d'escriure-la és un bon exercici (si l'adult acompanya el nen en la seva reflexió) perquè aquest pugui fer una anàlisi més acurada i fer-lo avançar des d'una etapa més sil·làbica (consonàntica o vocàlica) cap a una etapa alfabètica.
Per descomptat que els alumnes "alfabètics" han superat aquest estadi i descodifiquen un per un tots els fonemes sense pensar en les síl·labes. Però treballar les síl·labes és un bon exercici per a tots els alumnes i ajuda molt als que no estan tan avançats.
Doncs bé, escrita la llista, aconseguim els elements i en molt poc temps elaborem el nostre Sr. Fulla particular.
Com a recollida de la sessió, els proposo una fitxa simple, amb dos nivells: per aquells que els costa més, la fitxa només té uns espais on copiar o escriure lliurement les paraules treballades a la pissarra; per a alumnes avançats, els proposo escriure una frase simple:
fitxa simple |
fitxa d'escriptura lliure de frases |
Finalment, al darrera, enganxen el Sr Fulla i escriuen el noms dels elements treballats a la sessió, sense mirar al darrera.
Els resultats són força bons en tots els nens. I també han après a fer un Sr Fulla!
Estàs en Fàcil: marcar les síl·labes amb Post-It→ Llengua P5. Torna a Inici
Hola Marta. Hem fet servir aquesta activitat. ës molt xula. Si vols mirar com ha quedat. Hem obert un bloc de llengua. Es diu regalims de lletres.
ResponEliminaBon cap de setmana
Hola Elena, m'alegro que l'hagis trobada útil. I gràcies per citar-me.
ResponEliminaAcabo de veure el teu blog (bé, de vosaltres quatre! ;-) ) i m'ha agradat molt. Ja me l'he afegit a TresQuatreiCinc.
Molts ànims i poseu un gadget de seguidors perquè ningú es perdi aquestes bones idees!
Una abraçada!