MATEMÀTIQUES. GEOMETRIA AMB INTERSECCIÓ DE LÍNIES
Agrupament/sessió
Racó de matemàtiques.
En parelles.
Material
• Fitxa de treball.
• Retoladors .
• Regle de 30 cm.
Altres
Racó de matemàtiques.
En parelles.
Material
• Fitxa de treball.
• Retoladors .
• Regle de 30 cm.
Altres
Objectius
•Unir dos petits segments que tenen la mateixa direcció per formar una línia recta.
•Experimentar amb el regle, resseguint-lo, per fer línies rectes.
•Observar la composició final de línies rectes i trobar triangles.
Descripció de l’activitat
Activitat per descobrir el regle i la possibilitat de fer traços ben rectes. De retruc permet reflexionar sobre la geometria que genera la intersecció de diverses línies rectes i les figures resultants.
Necessitem: una fitxa amb petits segments dispersos al llarg de la superfície, un regle prou llarg per arribar als extrems del full i retoladors.
Els nens, sobre la fitxa de treball, situen el regle a tocar d'un dels segments i busquen l'altre segment que coincideix amb la direcció del regle. Un cop els dos segments estan aliniats, tracen la línia d'un extrem del full a l'altre extrem.
Sessió prèvia: Per assegurar que tothom ho entenia bé, aquesta activitat la vam realitzar prèviament sobre el terra de la rotllana comentant-la entre tots. Vaig reproduir a gran escala el que es pot observar a la fitxa: amb petits segments de cel·lo de colors, retoladors veleda i un regle d'aquells de fusta de l'escola que fan 1 metre de llargada.
En vam dir línies amigues. Éren "amigues" aquelles línies que coincidien en la trajectòria del regle.
De seguida ho van veure molt clar i van estar encantats de fer traços tan rectilinis amb el regle. El terra va quedar tapissat de línies i triangles de totes mides.
En parelles, al racó, la proposta els interessa igualment. El regle és una eina del tot motivadora. I permet un important treball de coordinació òculo-manual, així com un cert domini del control de la pressió dels dos estris alhora fent accions diferents que ja poden fer relativament bé a P5.
Del resultat de la intersecció de línies queda un entramat visualment molt bonic on a més a més es poden observar figures.
Triangles de diverses mides queden atrapats entre les línies.
Com a treball final se'ls pot animar a descobrir aquests triangles. Per a la meva proposta a la classe els vaig demanar concretament pintar 3 triangles qualssevol però es pot dir de pintar un triangle gros, un de mitjà i un de petit, pintar parelles de triangles que es toquin per una de les puntes, pintar tots els triangles que trobin, etc. Se'n pot treure molt de suc.
•Unir dos petits segments que tenen la mateixa direcció per formar una línia recta.
•Experimentar amb el regle, resseguint-lo, per fer línies rectes.
•Observar la composició final de línies rectes i trobar triangles.
Descripció de l’activitat
Activitat per descobrir el regle i la possibilitat de fer traços ben rectes. De retruc permet reflexionar sobre la geometria que genera la intersecció de diverses línies rectes i les figures resultants.
Necessitem: una fitxa amb petits segments dispersos al llarg de la superfície, un regle prou llarg per arribar als extrems del full i retoladors.
Els nens, sobre la fitxa de treball, situen el regle a tocar d'un dels segments i busquen l'altre segment que coincideix amb la direcció del regle. Un cop els dos segments estan aliniats, tracen la línia d'un extrem del full a l'altre extrem.
Sessió prèvia: Per assegurar que tothom ho entenia bé, aquesta activitat la vam realitzar prèviament sobre el terra de la rotllana comentant-la entre tots. Vaig reproduir a gran escala el que es pot observar a la fitxa: amb petits segments de cel·lo de colors, retoladors veleda i un regle d'aquells de fusta de l'escola que fan 1 metre de llargada.
En vam dir línies amigues. Éren "amigues" aquelles línies que coincidien en la trajectòria del regle.
De seguida ho van veure molt clar i van estar encantats de fer traços tan rectilinis amb el regle. El terra va quedar tapissat de línies i triangles de totes mides.
En parelles, al racó, la proposta els interessa igualment. El regle és una eina del tot motivadora. I permet un important treball de coordinació òculo-manual, així com un cert domini del control de la pressió dels dos estris alhora fent accions diferents que ja poden fer relativament bé a P5.
Del resultat de la intersecció de línies queda un entramat visualment molt bonic on a més a més es poden observar figures.
Triangles de diverses mides queden atrapats entre les línies.
Com a treball final se'ls pot animar a descobrir aquests triangles. Per a la meva proposta a la classe els vaig demanar concretament pintar 3 triangles qualssevol però es pot dir de pintar un triangle gros, un de mitjà i un de petit, pintar parelles de triangles que es toquin per una de les puntes, pintar tots els triangles que trobin, etc. Se'n pot treure molt de suc.
Estàs en Línies amigues i triangles (P5) → Racó matemàtiques. Torna a Inici
Una idea genial, me la guardo!!
ResponEliminaGracias Miren!
ResponEliminaYa veras como disfrutan con las reglas ;-)
Un saludo!