JOCS DE LLENGUA. INTERPRETACIÓ DE PICTOGRAMES (2)
Agrupament/sessió
Jocs de llengua.
Mig grup (desdoblament)
Material
• Pictogrames i símbols (millor si són reals)
• Retoladors veleda
Altres
Jocs de llengua.
Mig grup (desdoblament)
Material
• Pictogrames i símbols (millor si són reals)
• Retoladors veleda
Altres
Objectius
• Practicar la interpretació del missatge implícit en els senyals del nostre entorn.
• Transcriure la informació gràfica, del pictograma, en informació escrita.
• Anar prenent consciència d'algunes convencions socials (significat de senyals).
Desenvolupament de l'activitat
Segueixo estirant el fil de la interpretació de pictogrames com a motivació per a exercitar-se a escriure a la classe de P5.
M'agrada la idea d'expressar per escrit el significat de les imatges (Veure lectoescriptura amb una cadira d'Ikea).
Aprofito que el nostre entorn està ple de senyals que emeten missatges. Em refereixo concretament als espais físics del voltant de la nostra classe: els passadissos, els diferents espais de l'escola, els voltants de l'edifici.
Buscant informació d'aquests senyals descobreixo que el conjunt de pictogrames i símbols que observem habitualment al carrer i als espais comuns es coneix com a senyalística. La viquipèdia ens instrueix amablement que "La senyalística és una activitat de disseny gràfic que estudia i desenvolupa un sistema de comunicació audiovisual sintetitzat en un conjunt de símbols que compleixen la funció de guiar, orientar o organitzar una persona o grup de persones en aquells punts de l'espai que plantegin dilemes de comportament, com ara grans superfícies, edificis públics, carrers."
Total, símbols gràfics sintètics plens de missatges. Una nova oportunitat d'esbrinar els coneixements previs que tenen els meus alumnes de què volen dir aquests senyals i una altra situació idònia per treballar l'escriptura amb un enfocament amb sentit.
Per poder dur a terme la sessió ha calgut prèviament:
1) Detectar els símbols que són presents a la nostra escola.
2) Comprar/obtenir els senyals corresponents als símbols detectats anteriorment. Preferiblement que siguin reals i no impressions en color sobre un paper (el material és molt més atractiu).
Durant la sessió:
Presentem els símbols a la classe. Quasi tots els senyals són ràpidament identificats i els nens tenen idees força aproximades del què volen dir.
Els proposo d'escriure frases que recullin aquests significats. Cada nen pren un senyal i explica als altres què vol dir.
Posem en comú els pictogrames i les imatges.
I sortim de cacera!!!. Quants d'aquests símbols serem capaços de trobar a l'escola? I de pas comprovarem si estan situats adequadament a l'espai i transmeten els missatges segons les nostres expectatives.
Ha sigut engrescador que finalment, encara que hem hagut de sortir al carrer, hem trobat la majoria d'imatges. Hem pogut comprovar que els missatges tenien el seu sentit i que els dibuixos eren prou explícits.
Com a treball de cloenda, ja a la classe, hem classificat els senyals: els que estaven a dins de la l'escola, els que donen indicacions al carrer i els que no hem trobat enlloc.
No hi ha hagut temps d'escriure gaire més però les converses i reflexions sobre el propi llenguatge han sigut molt enriquidores.
• Practicar la interpretació del missatge implícit en els senyals del nostre entorn.
• Transcriure la informació gràfica, del pictograma, en informació escrita.
• Anar prenent consciència d'algunes convencions socials (significat de senyals).
Desenvolupament de l'activitat
Segueixo estirant el fil de la interpretació de pictogrames com a motivació per a exercitar-se a escriure a la classe de P5.
M'agrada la idea d'expressar per escrit el significat de les imatges (Veure lectoescriptura amb una cadira d'Ikea).
Aprofito que el nostre entorn està ple de senyals que emeten missatges. Em refereixo concretament als espais físics del voltant de la nostra classe: els passadissos, els diferents espais de l'escola, els voltants de l'edifici.
Buscant informació d'aquests senyals descobreixo que el conjunt de pictogrames i símbols que observem habitualment al carrer i als espais comuns es coneix com a senyalística. La viquipèdia ens instrueix amablement que "La senyalística és una activitat de disseny gràfic que estudia i desenvolupa un sistema de comunicació audiovisual sintetitzat en un conjunt de símbols que compleixen la funció de guiar, orientar o organitzar una persona o grup de persones en aquells punts de l'espai que plantegin dilemes de comportament, com ara grans superfícies, edificis públics, carrers."
Total, símbols gràfics sintètics plens de missatges. Una nova oportunitat d'esbrinar els coneixements previs que tenen els meus alumnes de què volen dir aquests senyals i una altra situació idònia per treballar l'escriptura amb un enfocament amb sentit.
Per poder dur a terme la sessió ha calgut prèviament:
1) Detectar els símbols que són presents a la nostra escola.
2) Comprar/obtenir els senyals corresponents als símbols detectats anteriorment. Preferiblement que siguin reals i no impressions en color sobre un paper (el material és molt més atractiu).
Durant la sessió:
Presentem els símbols a la classe. Quasi tots els senyals són ràpidament identificats i els nens tenen idees força aproximades del què volen dir.
Els proposo d'escriure frases que recullin aquests significats. Cada nen pren un senyal i explica als altres què vol dir.
Posem en comú els pictogrames i les imatges.
I sortim de cacera!!!. Quants d'aquests símbols serem capaços de trobar a l'escola? I de pas comprovarem si estan situats adequadament a l'espai i transmeten els missatges segons les nostres expectatives.
Com a treball de cloenda, ja a la classe, hem classificat els senyals: els que estaven a dins de la l'escola, els que donen indicacions al carrer i els que no hem trobat enlloc.
No hi ha hagut temps d'escriure gaire més però les converses i reflexions sobre el propi llenguatge han sigut molt enriquidores.
Estàs en Senyalística o la cacera de senyals (P5)→ Llengua P5. Torna a Inici
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada