search

                               

Content

LES TRES CORDES




JOCS DE MATEMÀTIQUES. COMPROVACIÓ D'HIPÒTESIS

Agrupament/sessió
Jocs de matemàtiques.

Material 
• 3 cordes de diferents llargades.


Altres


Objectius 
•Fer suposicions sobre qualitats i relacions entre objectes a partir d'una primera observació.
•Aplicar estratègies per comprovar la certesa o no de les suposicions.
•Reflexionar sobre les nocions de llargada (llarg, més curt, tant llarg, lluny, a prop).


Desenvolupament
Aquesta activitat no és purament matemàtica. Tot i que es parla de qualitats d'alguns objectes, com la llargada, o relacions topològiques lluny / a prop les intuicions sobre aquestes nocions dels nens de 5 anys són força ajustades i hi ha pocs errors.
Per tant la plantejo perquè m'interessen altres aspectes del raonament que tenen més a veure amb la formulació d'hipòtesis o suposicions que després s'hauran de comprovar.

La idea que persegueixo és que a partir de l'observació dels tres elements, les tres cordes enrotllades, fem una anàlisi de la situació. Que n'extreguem informació abans de manipular-les: prendre consciència de què intuim d'elles veient-les plegades, que recopilem d'alguna manera aquesta informació (en aquest cas jo concreto i escric les intuicions i hipòtesis) i que ells apuntin els resultats esperats.

És a partir d'aquest treball de reflexió que manipularem les cordes intentant comprovar cada suposició. Consensuarem l'actuació i finalment tornarem a la nostra "pissarra-qüestionari" i modificarem el s'hi recull en funció dels resultats obtinguts. 

Ara sí: Desenvolupament de la sessió.



Els presento tres cordes enrotllades i els demano, abans de tocar-les, que ens imaginem coses sobre elles.

-Què són?
-Seran iguals les tres cordes?

Aquestes preguntes obren foc i comencen les hipòtesis.

Comento que és molt important que reflexionem abans de començar sobre aquells objectes, que recordem les suposicions i que després quan les desenrotllem comprovem tot el que ens imaginàvem.

Amb rapidesa les ordenen: la vermellosa, la més curta; la gruixuda, la gran (puntualitzem: llarga en comptes de gran); la que queda, la mitjana.

-Com ho sabem?-pregunto
-Perquè aquesta (assenyalen la llarga) té més rodones. (És una manera de dir que fa més bucles).

-Deu ser tan llarga com...?-insisteixo perquè s'esforcin una mica més.
-Segur que fins la paret!- diu un company.
-No, fins al sostre!- diu una altra.

-Quines cordes s'assemblaran més? la curta i la mitjana?, la mitjana i la llarga?

A la pissarra apunto les preguntes i idees que ens van sorgint. 





Un cop recollit per escrit el que creiem que es produirà en desplegar i comparar les cordes, procedim.












Una a una apareixen les respostes, i també algunes necessitats com ara haver d'enganxar els extrems de les cordes des d'un mateix inici perquè sinó no hi ha manera de ser objectius (els nens que aguanten la corda més curta es van allunyant de l'origen per acostar-se a l'extrem final de la següent corda en llargada).


I necessàriament vivenciem l'espai. Les cordes més llargues arriben més lluny. Conceptes com "camí llarg", "camí curt", "més lluny", "a prop"... se'ns fan ben evidents.






I encara altres dubtes: seran iguals si les posem en vertical?  Arribaran al sostre?


Explorades totes les possibilitats és el moment de recuperar la nostra pissarra amb anotacions. Analitzem cada qüestió plantejada i marquem com a correcte el que vam suposar amb encert i tatxem el que no s'ha acomplert.




Ha sigut una bona estona de jugar a pensar i de practicar habilitats de raonament que ens han fet veure que, de vegades, les nostres suposicions no es corresponen amb la realitat. També s'ha posat de manifest que de l'anàlisi dels indicis observables d'una situació podem extreure un coneixement força aproximat de les coses.
Tot això, modestament, és que planteja l'adult i no crec necessari explicitar-ho als nens amb aquestes paraules. Petites explicacions planeres i la vivència compartida ja els posa en situació d'aprenentatge.




Estàs en Les tres cordes (P5)→ Matemàtiques P5.  Torna a Inici

4 comentaris:

  1. una experiencia fantásticas, gracias, me la guardo. un beso

    ResponElimina
  2. Gracias Blanca, a ti por leerla!! :-)))
    Un abrazo.

    ResponElimina
  3. Hola Marta!!
    M'encanta la presentació del teu bloc i la manera de treballar que teniu a Infantil.. No el coneixia fins que vas passar per Plastiquem. Gràcies pel teu comentari. Una forta abraçada i fins aviat.

    ResponElimina
  4. Hola Espe.
    Mil gràcies per les teves paraules. Jejeje, jo fa temps que et segueixo a tu per inspirar-me. Seguim en contacte! ;-)

    ResponElimina



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

QUI SÓC

QUI SÓC
Marta Montero. Mestra d'educació infantil i primària. Vaig arribar a l'escola sense una especial vocació i després de fer unes quantes voltes. M'hi vaig sentir còmoda. Potser per això, anys més tard, encara tinc arguments per continuar-hi. TresQuatreiCinc és l'espai on recullo les activitats que faig a classe amb els nens de Tres, Quatre i Cinc anys -ara també amb els de sis i set-. Per a mi i per a tots els que les puguin trobar interessants. Benvinguts.

Contacta'm

Nom

Correu electrònic *

Missatge *

.

.

segueix-me a

  Seguir a TresQuatreiCinc a Google+ Seguir a TresQuatreiCinc a Twitter Seguir a TresQuatreiCinc a Instagram

Seguidors

Pel que fa als continguts...

Llicència de Creative Commons
TresQuatreiCinc de Marta Montero està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial 4.0 Internacional de Creative Commons

Tradueix

English plantillas curriculums vitae French cartas de amistad German documental Spain cartas de presentación Italian xo Portuguese

La meva llista de blogs