JOCS DE MATEMÀTIQUES. SUMES, L'ALGORITME DE LA SUMA
Agrupament/sessió
Jocs de matemàtiques.
Gran grup.
Material
• Suport (pissarra o altres)
• Targetes amb sumes correctes i incorrectes.
Altres
Jocs de matemàtiques.
Gran grup.
Material
• Suport (pissarra o altres)
• Targetes amb sumes correctes i incorrectes.
Altres
Objectius
•Iniciar-se en el descobriment de l'algoritme de la suma en una situació lúdica i a resoldre entre tots.
•Adonar-se que diferents quantitats en ajuntar-se donen la mateixa quantitat final.
•Trobar estratègies per identificar si una igualtat (l'operació recollida al paper) és correcta o no.
•Iniciar-se en el descobriment de l'algoritme de la suma en una situació lúdica i a resoldre entre tots.
•Adonar-se que diferents quantitats en ajuntar-se donen la mateixa quantitat final.
•Trobar estratègies per identificar si una igualtat (l'operació recollida al paper) és correcta o no.
A P3 i a P4 hem treballat sovint la suma de quantitats, sempre des d'una vessant purament manipulativa. He anat plantejant activitats diverses que implicaven ajuntar conjunts d'elements per poder-los observar
físicament i comptar-los.
A P5
mentre prosseguim amb la manipulació de materials que es poden comptar (molt necessària encara) entrem de
ple en el càlcul mental -sense material- i ens iniciem en la representació
gràfica d'operacions molt simples.
Els nens
d'aquesta edat presenten molta més capacitat d'operar amb quantitats
petites.
És per això que, tot pensant en l'any vinent, a la classe utilitzem diferents maneres
de representar les quantitats i d'operar amb elles. Les escrivim en forma de
suma, però no fem sumes a la babalà sinó que fem que tinguin una significació i una
utilitat clara. I són molt simples.
Per
exemple, des del començament de curs, quan controlem l'assistència en les
rutines matinals (passar llista), representem gràficament els alumnes que no
han vingut a l'escola. Sempre falta un o altre company.
Durant el primer
trimestre, diàriament, vam representar les quantitats amb els dits: "en una mà el nombre de nenes que no han vingut", i a l'altra mà "el nombre de nens que no
han vingut". Aleshores verbalment recolliem l'expressió "dues nenes i
un nen són tres nens que no han vingut" (comptàvem els dits). I apuntavem
a la pissarra un 3.
Ara des
del segon trimestre, representem amb números aquesta situació i la recollim en
forma de suma: 2+1=3.
M'agrada
explicar-los que els números també ens permeten descriure situacions, com ho fan les lletres.
Faig molt d'èmfasi en l'expressió "més" que equival a "i", i
"igual" que equival a "són".
Fa molts dies que ho fan sistemàticament, amb rapidesa i sense dubtes.
Avui, però,
s'ha produit una situació que feia temps que no passava: no ha
faltat cap nen!.
Llavors, un alumne ha
exclamat: -doncs avui no podem fer la suma!!!, a la qual cosa, un altre, li ha respost: -i tant que si! podem fer 0 més 0 que són 0.
Hi ha
hagut un moment de discussió però han sortit voluntaris a explicar-ho.
Ha estat l'ocasió ideal per estirar una mica el fil de les sumes.
Com que
n'hi havia que no estaven convençuts, els he proposat un joc de
"veritat" o "mentida" (que havia vist en un pin de
pinterest) i he preparat una bateria de sumes per classificar-les, entre tots, com a correctes o incorrectes.
L'activitat ha resultat del tot improvisada i molt ràpida
de muntar. Ha funcionat molt bé:
Descripció de l’activitat
•Tallar alguns
fulls en 6 parts. Apuntar una suma senzilla en cada paperet i repartir-ne un
per a cada nen. (Evidentment un dels paperets deia: 0+0=0)
•Explicar als nens que hi ha sumes que estan malament, que el paper diu una "mentida", i
que altres sumes són correctes i el que es recull al paperet és
"veritat".
•Dividir la
pissarra en dues parts: en una escriure un cartell que digui
"VERITAT". En l'altra, "MENTIDA"
•Cada nen estudia
la seva suma i surt a explicar-la als altres.
És
important que "llegeixin" bé l'expressió:
"CINC més DOS és igual a 1" |
i, a
continuació, que decideixin si és veritat o mentida i la col·loquin en el lloc de la pissarra que correspongui.
De
vegades, s'han adonat si éren correctes o incorrectes a primer cop d'ull.
En altres ocasions, ha estat necessari discutir, fer la comprovació comptant amb els dits
(he de dir que utilitzar, de tant en tant, el comptatge amb dits o material ho
trobo útil i complementari a l'exigència de la representació mental. Si ha de
servir perquè l'infant que dubta o té inseguretat es convenci, benvingut
sigui el comptatge!).
Per
acabar, hem comptat les sumes per tipus, per saber si n'hi havia més de correctes o d'incorrectes. Hem comptabilitzat la puntuació.
D'aquesta
estona de valorar les sumes han sortit algunes "perles", aquells
raonaments dels infants que sorprenen de manera positiva els mestres :
Un exemple:
Quan acabàvem, una nena molt eixerida insistia que la suma
6+2=8 no estava bé. Ho hem comprovat: hem comptat amb els dits i ha tornat a dir que
no podia ser... quan li he demanat que em digués perquè, m'ha contestat, fent-se entendre com podia, que el 8 ja havia sortit en la suma 4+4=8 i, per tant, si 8 són 4 i 4 no podia ser que 6 i 2 també fossin 8, perquè el 8 ja estava ocupat!
I què dir del comentari que ha donat lloc a aquesta activitat?:
"-Avui no podem fer sumes!" que amb
la lògica infantil respon a... si no hi
ha nens per sumar (perquè ningú s'ha quedat a casa), no hi ha suma!. Doncs
també és veritat.
Són
aquells moments màgics en que els nens posen de manifest les seves estratègies
de raonament i s'ha d'admetre que una miqueta de raó si que la tenen.
Ara tocarà seguir el treball amb la descomposició dels números per entendre que sis més dos fan vuit...
Nota: és una activitat que pot adaptar-se fàcilment per ser treballada al
racó de matemàtiques, com es fa en aquesta proposta.
Estàs en Va de sumes (+) P5→ Matemàtiques P5. Torna a Inici
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada