search

                               

Content

SONA LA LLETRA...



RACÓ DE LLEGIR I ESCRIURE


Agrupament/sessió
Racó de llegir i escriure.
Parelles.


Material 
Tauler amb imatges d'objectes coneguts.
Post-it de dos colors diferents.
•Dau
 
•Fitxa

Altres
Cal tenir la precaució de realitzar aquesta mateixa activitat en gran grup per familiaritzar els nens amb la dinàmica del joc.
Jo l'he duta a terme en una sessió anterior amb mig grup-classe com a activitat de lectoescriptura.

La dificultat d'aquesta activitat es troba en què els nens tenen tendència a fixar-se en la inicial ja que des dels 3 anys hem estat treballant la identificació de la lletra amb què comencen els noms propis i d'altres paraules.

A 5 anys els demano una abstracció major perquè la lletra que "ha de sonar" pot estar en qualsevol lloc de la paraula.
He de dir que, tot i que tenia les meves reserves que això estigués a l'abast de tothom m'ha sorprès com ha funcionat de bé el racó. I de com els ha agradat.

Aquesta activitat és millor presentar-la al 2n o 3r trimestre, quan la majoria de nens ja se senten més segurs de la seva capacitat d'escriure.
Objectius 
•Escriure lliurement  paraules (sense model).
•Discriminar determinades vocals en pensar el nom d'un objecte observat.

•Copiar paraules que s'han escrit durant el joc.
•Gaudir d'una activitat lúdica plantejada per fomentar l'escriptura de paraules.

Descripció de l’activitat 
Sessió 1. Gran grup o mig grup. (Sessió prèvia o de familiarització amb el joc)
Mostrem als nens un tauler de joc amb una graella (5x5) amb 25 imatges d'objectes coneguts. Cal assegurar-se que tots aquests objectes s'escriuen amb una de les 5 vocals; és a dir, uns quants objectes que porten una A en alguna síl·laba; un altre grupet té una E… i que també hi hagi representants de la I, O i U.
El tauler ha de contenir també un codi de correspondència del dau amb cadascuna de les vocals que faciliti que els nens sàpiguen quina lletra han d'identificar.


(Pdf aquí)

Realitzem el joc tirant el dau i fent sortir diferents alumnes a assenyalar una de les imatges que tingui aquell so vocàlic. L'animem a que n'escrigui el nom en un post-it i que tapi la casella d'aquell objecte. 
Repetim unes quantes vegades fins assegurar-nos que s'entèn.



Sessió 2. Racó de llegir i escriure.
Els nens van per parelles a treballar a aquest racó.

A la taula de treball troben el tauler enganxat amb cel·lo, un dau i un petit bloc de post-it de dos colors diferents (un color per cada nen per diferenciar les "tirades" de cada jugador).

Recordem breument la dinàmica del joc:

•Tirar el dau i si surt un 1 buscar un objecte el nom del qual contingui el so A; 
amb un 2 ha de sonar l'E en el seu nom; 
amb un 3 la I; 
amb un 4 l'O; 
amb un 5 la U i 
amb un 6 es pot triar qualsevol dibuix.

•Escriure el nom de l'objecte triat en un pos-it i tapar la imatge

•És el torn de l'altre company, que repeteix el procediment.








He deixat uns 10 post-it per cada nen però segons les capacitats d'escriptura de cada parella els demano d'escriure entre 5 i 8 paraules.










Acabada la partida realitzen la fitxa de treball que consisteix a fer una llista, escrivint lliurement o copiant, de les paraules escrites als post-it.



Aquesta activitat és una adaptació d'una idea de Susan Jones que es pot trobar aquí.



Estàs en Sona la lletra... → Racó de llegir i escriure.  Torna a Inici

2 comentaris:

  1. Hola Marta!
    M'encanta la proposta ;)
    Quan puguis ens podràs penjar el material?
    Moltes gràcies i bon estiu,
    Txell

    ResponElimina
  2. Hola Txell. Moltes gràcies pel teu comentari. :-)
    He afegit un Pdf del taulell però no té gaire bona resolució (no tinc un document millor actualment). La fitxa de treball és molt simple de preparar, només hi ha el títol de l'activitat, millor que la prepari cada mestre/a al seu gust.
    Espero que et serveixi.
    Bones vacances!

    ResponElimina



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

QUI SÓC

QUI SÓC
Marta Montero. Mestra d'educació infantil. Vaig arribar a l'escola sense una especial vocació i després de fer unes quantes voltes. M'hi vaig sentir còmoda. Potser per això, anys més tard, encara tinc arguments per continuar-hi. TresQuatreiCinc és l'espai on recullo les activitats que faig a classe amb els nens de Tres, Quatre i Cinc anys. Per a mi i per a tots els que les puguin trobar interessants. Benvinguts.

Contacta'm

Nom

Correu electrònic *

Missatge *

.

.

segueix-me a

  Seguir a TresQuatreiCinc a Google+ Seguir a TresQuatreiCinc a Twitter

Seguidors

Google+ Seguidors

Pel que fa als continguts...

Llicència de Creative Commons
TresQuatreiCinc de Marta Montero està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial 4.0 Internacional de Creative Commons

Tradueix

English plantillas curriculums vitae French cartas de amistad German documental Spain cartas de presentación Italian xo Portuguese

La meva llista de blogs