search

                               

Content

LA TÈCNICA IRRESISTIBLE: PINTURA AMB FARINA


RACÓ DE PLÀSTICA. 


Agrupament/sessió
Racó de plàstica.
Parelles


Material 
• 1 full cartolina color fosc.
• Pintura clara. 

• Farina.
• Pinzell o estri de fusta que faci un traç fi.

Altres
És una activitat per fer preferiblement amb pocs nens, com ara al racó de plàstica.
Hi ha un moment delicat, per la brutícia que es fa, en posar la pintura sobre la cartolina. Les mans queden empastifades i cal ajudar-los a netejar-se.
Al racó amb dos minuts de supervisió n'hi ha prou i es controla perfectament però...
us imagineu 12 o 25 nens alhora amb les dues mans empastifades amb pintura enganxosa?


Objectius 
•Experimentar les possibilitats plàstiques de noves tècniques i textures.
•Utilitzar la tècnica i els estris adequadament i ser polits amb el material i l'espai de treball.


Descripció de l’activitat 
Activitat de pintura per al racó de plàstica de P5.

En aquesta ocasió una tècnica que ha encantat a tots els participants del racó: l'esgrafiat sobre pintura amb farina.


Però abans un aclariment "artístic":
La paraula esgrafiat ve de l'italià sgraffiare, és a dir, fer incisions o gratar amb una eina especial anomenada estilet. L'esgrafiat és una tècnica de dibuix que consisteix a fer incisions sobre el cos de l'objecte o paret, en la part superficial, de manera que quedi al descobert la capa inferior. Comunment s'aplica sobre l'arrebossat d'un mur, sobre objectes de ceràmica, làpides i en l'edat mitjana sobre manuscrits en les il·lustracions en or.

Per al nostre racó es necessita: pintura d'un color clar (groc, blanc, verd clar, taronja, blau clar...) barrejada amb una mica de farina. Aproximadament per mig got de pintura, 2 o 3 cullerades soperes de farina. La barreja es pot fer a ull fins aconseguir una textura com la de la crema de mans o de cara.
S'hi pot afegir una mica de vernís escolar però el resultat no varia gaire quan s'asseca.








Els nens trien una cartolina, que ha de ser d'un color fosc i diferent del de la pintura.
Amb les mans (això semblarà un despropòsit pels maniàtics/ques escrupulosos/es de la neteja!) s'escampa la pintura per sobre de la cartolina fent una capa de gruix uniforme d'1 mm. 
En aquest moment del procediment (només són dos minuts) la mestra ha de supervisar i ajudar. S'assegura que la pintura està ben escampada i els acompanya a netejar-se les mans, ja que estan ben empastifats.








A partir d'aquí l'activitat torna a ser totalment autònoma. Amb les mans netes la sessió es converteix en una estona relaxant de treball i experimentació:

-Amb el pinzell del revés (pot ser un altre estri lleugerament punxegut) es comença a dibuixar. La punta de fusta del pinzell s'emporta la pintura i deixa al descobert el color de la cartolina que fa de base.






Quan el pinzell està carregat d'aquesta pintura tan cremosa deixa de marcar traços i cal netejar-lo.
Explicarem als nens que poden fer servir un tovalló de paper per netejar la punta de fusta.






I els deixem treballar.
Us asseguro que no hi haurà nens. Queden captivats. I el lloc de treball tan polit com es veu a les fotos.

Aquesta pintura té l'avantatge que, mentre està molla, si s'equivoquen poden tornar a escampar-la amb la mà i "esborrar" el que no havia quedat bé.

L'única precaució que s'ha de tenir és deixar el full acabat ben pla perquè la humitat de la pintura estova el paper i l'ondula. S'hi afegeix que, en assecar-se, la farina fa que la pasta "traccioni" i el treball pot aparèixer tot cargolat el matí següent.
El millor i més efectiu és penjar els treballs al suro clavats amb força xinxetes. Quedaran ben llisos.


Clavar per diversos llocs amb xinxetes per evitar que es cargoli en assecar-se.


Han quedat uns treballs fantàstics.




















Estàs en La tècnica irresistible: pintura amb farina (P5) → Racó de plàstica.  Torna a Inici

2 comentaris:

  1. Tens unes idees molt bones, originals i que m'ajuden moltissim. GRÀCIES Marta !!!!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies a tu, Carmen. Aquesta tècnica la vaig veure en algun llibre de manualitats de fa anys i la vaig voler provar a P5. Va ser genial l'activitat i també els resultats. Merci per deixar el teu comentari! :-)

      Elimina



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

QUI SÓC

QUI SÓC
Marta Montero. Mestra d'educació infantil i primària. Vaig arribar a l'escola sense una especial vocació i després de fer unes quantes voltes. M'hi vaig sentir còmoda. Potser per això, anys més tard, encara tinc arguments per continuar-hi. TresQuatreiCinc és l'espai on recullo les activitats que faig a classe amb els nens de Tres, Quatre i Cinc anys -ara també amb els de sis i set-. Per a mi i per a tots els que les puguin trobar interessants. Benvinguts.

Contacta'm

Nom

Correu electrònic *

Missatge *

.

.

segueix-me a

  Seguir a TresQuatreiCinc a Google+ Seguir a TresQuatreiCinc a Twitter Seguir a TresQuatreiCinc a Instagram

Seguidors

Pel que fa als continguts...

Llicència de Creative Commons
TresQuatreiCinc de Marta Montero està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial 4.0 Internacional de Creative Commons

Tradueix

English plantillas curriculums vitae French cartas de amistad German documental Spain cartas de presentación Italian xo Portuguese

La meva llista de blogs