JOCS DE MATEMÀTIQUES.
Agrupament/sessió
Jocs de matemàtiques.
Gran grup.
Material
• Elements de diferents colors (fustetes, caramels…)
Altres
Jocs de matemàtiques.
Gran grup.
Material
• Elements de diferents colors (fustetes, caramels…)
Altres
Objectius
•Exercitar la capacitat d'observació.
•Experimentar amb materials per anar adquirint nocions espacials i d'ordre d'elements.
Descripció de l’activitat
1a sessió:
La cavalcada de Reis ens ha aportat a la classe un munt de caramels ben vistosos i atractius. La primera cosa que passa pel cap als nens és que en volen i no paren de demanar-ne.
Jo els he portat per ells, és clar, però no els els regalaré gratuïtament… haurem de fer alguna cosa amb aquests caramels.
Els posem a la rotllana i els analitzem: uniformement iguals, tots amb els mateixos dibuixos i embolcalls però de diferents colors… A mi m'han fet pensar en les peces d'un joc de construcció i crec que donaran per fer algun joc de lògica amb ells.
Faig una filera amb quatre caramels i els proposo que pensin altres maneres de combinar-los. No poden repetir el meu model.
"Si agafo quatre caramels de diferent color i els poso fent una filera amb aquest ordre, podríem trobar una altra manera de posar quatre caramels iguals però sense col·locar-los en el mateix ordre que el meu?"
De seguida surten propostes. S'animen a fer combinacions, a discutir si va un color o un altre...
Acabada una combinació, un company n'aporta una altra!.
Les possibilitats són moltes… de fet, el factorial de 4, és a dir, 24 combinacions diferents, impossible de trobar-les totes amb ells sense que decaigui l'interès.
(Si, ja sé, parlar de factorials i de permutacions és una pedanteria! Però que no és això encara que sembli un simple joc de nens el que estem fent? Els factorials s'utilitzen per calcular el nombre de formes en que es pot combinar un grup d'elements diferents. Diem-ho pel nom que té encara que no atabalem als nens amb la terminologia)
Així doncs, els deixo que acabin d'explorar amb els caramels, al seu aire i veig que, per contra del que imaginava, el primer que han fet no ha sigut menjar-se'ls sinó continuar fent debat i altres intents. Això m'anima a que repetim l'experiència un altre dia….
Per avui, ja s'han guanyat el caramel! ;-)
.
2a sessió: Avui reprenc l'activitat dels caramels amb unes fustetes… Recordem que hi ha maneres de combinar elements intentant que no es repeteixi l'ordre i posició dels colors.
La situació avui, però, és molt més acotada ja que només prendrem 3 colors i per tant les combinacions possibles només són 6.
Novament hi ha entusiasme i moltes ganes de participar.
Com que la combinació total amb aquest nombre d'elements és molt més assequible, només hi ha 6 variants possibles, es pot fer una anàlisi més complerta, fer comprovacions i els propis nens que creuen haver trobat noves solucions s'adonen que en un lloc o altre ja s'havia trobat aquella combinació.
Per concloure fem un recompte de les possibilitats escrivint els nombres i deixem fer els últims intents dels que es resisteixen a creure que ja no hi ha més opcions…
Tot plegat ha resultat una estona interessant de debat, de comprovacions i de diàleg que ha satisfet tothom.
•Exercitar la capacitat d'observació.
•Experimentar amb materials per anar adquirint nocions espacials i d'ordre d'elements.
Descripció de l’activitat
1a sessió:
La cavalcada de Reis ens ha aportat a la classe un munt de caramels ben vistosos i atractius. La primera cosa que passa pel cap als nens és que en volen i no paren de demanar-ne.
Jo els he portat per ells, és clar, però no els els regalaré gratuïtament… haurem de fer alguna cosa amb aquests caramels.
Els posem a la rotllana i els analitzem: uniformement iguals, tots amb els mateixos dibuixos i embolcalls però de diferents colors… A mi m'han fet pensar en les peces d'un joc de construcció i crec que donaran per fer algun joc de lògica amb ells.
Faig una filera amb quatre caramels i els proposo que pensin altres maneres de combinar-los. No poden repetir el meu model.
"Si agafo quatre caramels de diferent color i els poso fent una filera amb aquest ordre, podríem trobar una altra manera de posar quatre caramels iguals però sense col·locar-los en el mateix ordre que el meu?"
De seguida surten propostes. S'animen a fer combinacions, a discutir si va un color o un altre...
Acabada una combinació, un company n'aporta una altra!.
Les possibilitats són moltes… de fet, el factorial de 4, és a dir, 24 combinacions diferents, impossible de trobar-les totes amb ells sense que decaigui l'interès.
(Si, ja sé, parlar de factorials i de permutacions és una pedanteria! Però que no és això encara que sembli un simple joc de nens el que estem fent? Els factorials s'utilitzen per calcular el nombre de formes en que es pot combinar un grup d'elements diferents. Diem-ho pel nom que té encara que no atabalem als nens amb la terminologia)
Així doncs, els deixo que acabin d'explorar amb els caramels, al seu aire i veig que, per contra del que imaginava, el primer que han fet no ha sigut menjar-se'ls sinó continuar fent debat i altres intents. Això m'anima a que repetim l'experiència un altre dia….
Per avui, ja s'han guanyat el caramel! ;-)
.
2a sessió: Avui reprenc l'activitat dels caramels amb unes fustetes… Recordem que hi ha maneres de combinar elements intentant que no es repeteixi l'ordre i posició dels colors.
La situació avui, però, és molt més acotada ja que només prendrem 3 colors i per tant les combinacions possibles només són 6.
Novament hi ha entusiasme i moltes ganes de participar.
Com que la combinació total amb aquest nombre d'elements és molt més assequible, només hi ha 6 variants possibles, es pot fer una anàlisi més complerta, fer comprovacions i els propis nens que creuen haver trobat noves solucions s'adonen que en un lloc o altre ja s'havia trobat aquella combinació.
Per concloure fem un recompte de les possibilitats escrivint els nombres i deixem fer els últims intents dels que es resisteixen a creure que ja no hi ha més opcions…
Tot plegat ha resultat una estona interessant de debat, de comprovacions i de diàleg que ha satisfet tothom.
Estàs en De permutacions i factorials → Matemàtiques P5. Torna a Inici
Quina passada! M'encanten els jocs matemàtics i jugar a fer aquestes combinacions no se m'havia ocorregut mai. Quantes idees m'estàs donant!
ResponEliminaGràcies Lluna!
ResponEliminaSi et confesso en què m'inspiro… en fitxes editorials que la meitat de les vegades els nens no entenen ;-) (un dia voldria escriure algo sobre això)