search

                               

Content

PROBLEMES AMB MARIETES




JOCS DE MATEMÀTIQUES.

Agrupament/sessió
Jocs de matemàtiques.
Gran grup.


Material 
• 4 marietes grans i 4 de petites.
• Tapís herba.
• Capseta o tapadora per amagar marietes. 


Altres
Val la pena tenir una pissarreta veleda per fer anotacions de les quantitats suposades

Objectius 
• Ser capaços de donar una solució a una situació problema a partir de sumes i restes amb els elements donats
• Anar entenent la descomposició del 4 i també la del 8


Descripció de l’activitat 
Presento als nens una capsa plena de marietes (són d'un antic joc d'Imaginàrium que s'ha anat fent malbé i del qual només ens queden les marietes).
Com que les marietes són de tres mides (grans, mitjanes, petites) he retallat tres tapissos d'herba que simulen jardins de diferents mides.




Inicialment els presento les marietes i comprovem si totes són iguals. De seguida veuen que no. Les grans les situem al tapís gran, les petites al tapís petit i les mitjanes les anem comparant i descobrim que al costat de les grans són petites i amidant-les amb les petites, són grans. A part d'aquesta curiositat, que els ha fet gràcia, comptem les marietes i els explico que farem un joc d'endevinar marietes amb les grans i les petites. Les marietes mitjanes les guardem a la capsa.




Col.loquem els dos tapissos amb les 4 marietes de cada mida ben ordenades, com els punts d'un dau. Els demano que observin bé els tapissos perquè hauran de tancar els ulls, jo n'amagaré unes quantes de cada i ells hauran d'endevinar quantes marietes falten.

En una primera situació de problema n'amago 3 de petites i 1 de gran. 




Ràpidament tenen respostes però no totes són coincidents. Per això ens trobem la necessitat d'anotar les possibles respostes i comprovar-ho quan aixequem a tapa que amaga les marietes.






Aleshores recondueixo tota la informació del problema fent preguntes: "Quantes marietes grans hi havia?", "quantes n'hi ha ara?", "quantes deuen estar amagades sota la tapa?". I el mateix amb les petites. Els nens representen les quantitats amb els dits, i sumem tots junts. Ara ja estem quasi del tot segurs que hi haurà 4 marietes amagades.

Nomes falta comprovar…








I rectificar la solució recollida a la pissarreta:




Per pensar una mica més els proposo que tornem a jugar però que ara no n'hi haurà prou amb el resultat sinó que a més a més hauràn d'intentar saber quantes n'hi ha de grans i quantes de petites. Sembla difícil però la veritat és que ho resolen força bé (encara que, com abans, no tothom estava d'acord en la predicció).

I encara ho podríem complicar una mica més si se'ls demana , després d'haver fet les anteriors deduccions, a on hi haurà més marietes, als tapissos d'herba o a sota la capsa?

Un aspecte molt intéressant d'aquestes activitats "problemàtiques" amb material de suport és que ajuden a anar a construint la noció de nombre i quantitat, i a familiaritzar-se amb la suma i la resta (afegir i treure'n).
Si que és cert que hi ha nens que ja comencen a tenir molt clares aquestes nocions, però a d'altres encara els costa. 
El debat que neix del contrast de les idees dels uns i dels altres és molt enriquidora perquè s'esforcen a buscar arguments per demostrar que tenen raó.
I la possibilitat de comprovar amb el material fa rendir-se a tothom a l'evidència.


He trobat problemes d'aquest tipus molt intéressants a Quoi de neuf dans la classe 9?: el problema dels conills, o el problema de les granotes.  Crec que els provaré jo a la meva classe un altre dia.

Estàs en Problemes amb marietes → Matemàtiques P5.  Torna a Inici

4 comentaris:

  1. Genial! A més el material utilitzat és molt atractiu pels nens. M'apunto la idea!

    ResponElimina
  2. Gràcies Lluna! Mira't això dels "conills" i les "granotes" de "Quoi de neuf….", ja veuràs que també t'agradarà.

    ResponElimina
  3. Activitats genials.Et felicito ,de ben segur estàs creant petits matemàtics que no veuran les mates com quelcom avorrit.

    ResponElimina
  4. Hola Eva, de debó t'agrada?
    No sé si aconsegueixo això això que dius però et diré que, quan els deixes pensar una mica i expressar-se, s'entreguen a l'activitat amb entusiasme. I jo m'ho paso tan bé com ells ;-)
    Gràcies pel comentari!

    ResponElimina



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

QUI SÓC

QUI SÓC
Marta Montero. Mestra d'educació infantil i primària. Vaig arribar a l'escola sense una especial vocació i després de fer unes quantes voltes. M'hi vaig sentir còmoda. Potser per això, anys més tard, encara tinc arguments per continuar-hi. TresQuatreiCinc és l'espai on recullo les activitats que faig a classe amb els nens de Tres, Quatre i Cinc anys -ara també amb els de sis i set-. Per a mi i per a tots els que les puguin trobar interessants. Benvinguts.

Contacta'm

Nom

Correu electrònic *

Missatge *

.

.

segueix-me a

  Seguir a TresQuatreiCinc a Google+ Seguir a TresQuatreiCinc a Twitter Seguir a TresQuatreiCinc a Instagram

Seguidors

Pel que fa als continguts...

Llicència de Creative Commons
TresQuatreiCinc de Marta Montero està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial 4.0 Internacional de Creative Commons

Tradueix

English plantillas curriculums vitae French cartas de amistad German documental Spain cartas de presentación Italian xo Portuguese

La meva llista de blogs