EXPERIMENTAR L'EQUILIBRI A P3


EXPERIMENTACIÓ. RACONS A P3. EQUILIBRIS AMB GOTS DE PLÀSTIC


Agrupament/sessió
Racó d'experimentació.
5/6 alumnes

Material 
• Gots de plàstic de colors diversos (paquets de 25 gots).

Altres

Objectius 
• Exercitar la coordinació òculo motriu.
• Experimentar l'equilibri en apilar els gots per fer una torre.
• Treballar amb concentració i precisió en manipular el material.
• Aprendre a treballar sense fer malbé les produccions dels altres.

Descripció de l’activitat 
Aquesta és una activitat de descoberta i experimentació al racó, per als alumnes de P3, que combina altres aspectes interessants com ara matemàtics (colors, geometria), o de motricitat grossa i fina (ja que els gots si no es manipulen amb una certa  delicadesa es dobleguen i es trenquen). És força complerta. El profit educatiu més o menys profund que en poguem treure dependrà de si el plantegem com a activitat lliure o com a racó amb assistència del mestre o TEI.

L'únic material necessari són gots de plàstic per a festes, que siguin de diversos colors. Amb cinc o sis paquets de 25 gots aconseguirem una col·lecció nombrosa a molt baix cost.

Aquest racó, jo el programo inicialment com a activitat lliure però després que en un parell d'ocasions anteriors hem presentat i manipulat el material a la rotllana i hem fet un joc col·lectiu de construir torres utilitzant gots del color que ens indicava un dau. O sigui que els alumnes estan habituats a la disposició ideal dels gots per muntar les torres.
El material ja està present a la taula quan els nens van al racó: es troben tot l'espai ple de gots cap per avall. No hi ha dau, només els gots per apilar-los al seu gust.





La premisa és construir torres, tan altes com puguin, però hem hagut de pautar algunes normes: poden col·laborar amb els companys, no poden tombar les torres dels altres i sobretot han de manipular els gots amb cura i no trencar-los.

Aquest primer trimestre hem muntat el "racó dels gots i les torres" unes quantes vegades (de manera lliure, sense supervisió) i el resultat ha estat molt positiu: els alumnes gaudeixen amb els reptes d'aconseguir torres molt altes, el material es conserva en bon estat i, la sorpresa agradable de veure com en aquest racó s'han creat dinàmiques espontànies de col·laboració entre els alumnes, cosa que no sempre passa a aquestes edats.






Sorpreses agradables: de vegades els alumnes col·laboren per fer una torre perimetral

O uneixen esforços per fer la torre més alta del món








Altres opcions. Si es pot comptar amb la supervisió d'un mestre, en aquest racó es poden proposar reptes majors, des d'utilitzar el dau de colors per treballar el coneixement dels colors en seguir la consigna, a muntar torres ascendents i descendents, experimentar amb posicions diferents del gots (uns cap amunt i els altres cap per avall...), utilitzar làmines de catró per crear pisos i passarel·les entre torres, treballar els conceptes "més alt que..."/"més baix que..." segons un model de referència, i moltes altres que se'ns acudeixin.
Fins i tot recollir pot ser educatiu!



...............................................................................................................



Nota: Els dibuixos que acompanyen aquesta entrada són obra de Keith Haring.



Estàs en Experimentar l'equilibri a P3 (P3).  Torna a Inici

2 comentaris:

  1. Genial. Un material excelente para sacarle mucho partido.
    Gracias por compartir.
    Feliz Navidad.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Blanca, pensé que no duraría demasiado y lo hemos usado mucho. Te lo recomiendo.
      Gracias por pasarte por aquí y feliz Navidad para ti también! :-)

      Elimina