LLENGUATGE VERBAL. JOCS DE LLENGUA. RUTINES: DESCRIURE IMATGES I CONSTRUIR FRASES.
Agrupament/sessió
Rutines diàries.
Gran grup.
Material
•Conjunt de targetes d'imatges amb preguntes
(Pdf català / Pdf castellano).
(Per al racó, si interessa)
•Fitxa de l'alumne
(Recull de 10 fitxes català / castellano)
Altres
Objectius
•Avançar en la competència oral: aprendre a construir frases correctament.
•Ser capaç de respondre preguntes a partir dels detalls que s'observen en una imatge.
•Ser capaç d'enllaçar la informació rellevant i elaborar una frase que resumeixi el que s'observa.
•Practicar oralment la construcció de frases com a pas de planificació mental per poder escriure frases.
Descripció de l’activitat
Activitat de llenguatge oral per treballar en gran grup la reflexió i l'ordenació d'idees i aprendre a fer frases coherents i ben estructurades.
Sovint, a P5, quan els nens es llencen a escriure, els mestres ens entusiasmem i els animem a que reflecteixin per escrit qualsevol idea, o que escriguin el que han dibuixat, per exemple. Alguns alumnes són capaços de fer-ho de manera intuïtiva des de bon començament: descriuen el dibuix, abstreuen la idea principal... però no tots ho veuen tan clar. Hi ha nens que no estan preparats encara per aquesta abstracció i es veuen una mica sobrepassats per la nostra demanda.
Fer el pas a la frase escrita necessita un treball oral al darrera que ajudi els nens a prendre consciència i organitzar mentalment la informació que es vol transmetre. Trobo que és un pas indispensable per poder concretar-la en una idea o frase ordenada i coherent.
Amb l'objectiu de reforçar aquest aprenentatge he preparat un material per fer una rutina diària al llarg del tercer trimestre de P5 i acostumar els meus alumnes a pensar frases.
El material consisteix en un conjunt de targetes amb imatges atractives i clares. Cada targeta consta de les mateixes preguntes, que els els alumnes han de contestar a partir de l'observació de la il·lustració que hi apareix:
Després d'aquesta reflexió hi ha una proposta final:
La intenció és que treballin diàriament una d'aquestes targetes. I fer-ho de manera oral, entre tots, posant en comú les interpretacions individuals, comparant les propostes, reflexionant sobre les frases.
Per exemple, una conversa possible en intentar respondre les preguntes seria:
Més endavant podem començar a recollir-ho per escrit a la pissarra i canviar elements de la frase per veure com varia, si es diu el mateix de diferents maneres, si alguns matisos modifiquen el significat...
Preparo la possibilitat, també, per quan ja tinguin un domini de la rutina oral, de fer una activitat al Racó de Llegir i Escriure. En aquest cas, al Racó, podran trobar fitxes amb les fotografies treballades que reprodueixen les preguntes de les targetes. Quan els nens vagin al Racó triaran la fitxa amb la fotografia que més els agrada i la respondran per escrit.
Els Pdf per preparar les targetes de llenguatge oral poden descarregar-se en els següents enllaços:
Sovint, a P5, quan els nens es llencen a escriure, els mestres ens entusiasmem i els animem a que reflecteixin per escrit qualsevol idea, o que escriguin el que han dibuixat, per exemple. Alguns alumnes són capaços de fer-ho de manera intuïtiva des de bon començament: descriuen el dibuix, abstreuen la idea principal... però no tots ho veuen tan clar. Hi ha nens que no estan preparats encara per aquesta abstracció i es veuen una mica sobrepassats per la nostra demanda.
Fer el pas a la frase escrita necessita un treball oral al darrera que ajudi els nens a prendre consciència i organitzar mentalment la informació que es vol transmetre. Trobo que és un pas indispensable per poder concretar-la en una idea o frase ordenada i coherent.
Amb l'objectiu de reforçar aquest aprenentatge he preparat un material per fer una rutina diària al llarg del tercer trimestre de P5 i acostumar els meus alumnes a pensar frases.
El material consisteix en un conjunt de targetes amb imatges atractives i clares. Cada targeta consta de les mateixes preguntes, que els els alumnes han de contestar a partir de l'observació de la il·lustració que hi apareix:
- Qui és?
- Què fa?
- On és?
Després d'aquesta reflexió hi ha una proposta final:
- Explica-ho tot (fes una frase)
La intenció és que treballin diàriament una d'aquestes targetes. I fer-ho de manera oral, entre tots, posant en comú les interpretacions individuals, comparant les propostes, reflexionant sobre les frases.
Per exemple, una conversa possible en intentar respondre les preguntes seria:
Més endavant podem començar a recollir-ho per escrit a la pissarra i canviar elements de la frase per veure com varia, si es diu el mateix de diferents maneres, si alguns matisos modifiquen el significat...
Preparo la possibilitat, també, per quan ja tinguin un domini de la rutina oral, de fer una activitat al Racó de Llegir i Escriure. En aquest cas, al Racó, podran trobar fitxes amb les fotografies treballades que reprodueixen les preguntes de les targetes. Quan els nens vagin al Racó triaran la fitxa amb la fotografia que més els agrada i la respondran per escrit.
10 fitxes (català) / 10 fichas (castellano) |
Els Pdf per preparar les targetes de llenguatge oral poden descarregar-se en els següents enllaços:
Aprendre a descriure (català) / Aprender a describir (castellano) |
Estàs en Rutines 3r trimestre: Una frase al dia (P5)→ Llengua P5. Torna a Inici
Fantástico trabajo Marta .Estoy deseando que mis chicos /as pasen a cinco años para hacerlo. Muchas gracias por compartir . Y como siempre el diseño de presentación del trabajo impresionante me tienes investigando y buscando materiales para mejorar el mio . Un saludo
ResponEliminaHola Ana! Muchísimas gracias por tu comentario. Me alegro de que te guste, solo intento que sea visualmente sencillo y atractivo (Word no da para muchas virguerías, jejeje). Un saludo y encantada de que te pases por aquí. :-)
EliminaMolt xulo, Marta; Tens raó que hi ha nens que els surt naturalment el fet de formar la frase, però n'hi ha que no i activitats com aquesta ajuden a estructurar el discurs. Gràcies per compartir-ho, i bona tornada!
ResponEliminaHola Joana! Com sempre, en això també, els nens tenen ritmes diferents però des de la perspectiva d'adults ens sembla que ha de ser fàcil per tothom pensar una frase. Així que ens les hem d'empescar per ajudar als que els costa una miqueta més. Aviam què tal resulta, demà ho començo a posar en pràctica! Bon inici de trimestre per a tu també! :-)
EliminaMarta es un material que me viene genial para estimular la exp oral. muchísimas gracias por compartirlo. Eres una joya jejeje Un beso
ResponEliminaHola Miren. Gracias!!! No podemos bajar la guardia con la expresión oral y creo que esto será una manera motivadora de hacerlo. He encontrado algunas fotos divertidas que darán de qué hablar ;-) Un saludo!
EliminaOohhh! Genial! M'encanta aquest recurs! Estic pensant que també és molt útil al primer cicle de primària (tot i que jo som d'infantil, jejejeje). Gràcies per compartir-lo, me l'he descarregat i sengur que hi farem feina a l'escola. MIls de gràcies! Smuak
ResponEliminaHola Mercè. Realment quan preparava el material aquests dies pensava que pot semblar més adient per a 1r de primària que per als de 5 anys. Per això he volgut remarcar molt que l'important és l'entrenament de l'expressió oral. Si després funciona molt bé i ens dóna per fer el Racó escrivint... doncs millor! ;-) Una abraçada.
Eliminauna estupenda actividad, gracias, Marta.
ResponEliminaHola Blanca! Gracias a Ti por el comentario. Un saludo!!!
EliminaUn material genial, me viene fenomenal para trabajar la expresión oral con los de infantil y la escritura con.los de primaria. Lo pondré en práctica a la vuelta de vacaciones. Gracias
ResponEliminaEsa sí es la combinación perfecta! oral con los pequeños y escrita con los mayores. Que la disfrutes, Mamen. Un saludo! :-)
EliminaHola: en mi blog te he dejado un merecido premio.
ResponEliminahttp://laclasedemiren.blogspot.com.es/2015/04/premio-parabatais.html
Un saludo
Graciaaaas, Miren. Ahora mismo me paso a recojerlo. Un abrazo!!! :-)
EliminaMarta, te he dejado un regalillo en mi blog, pasa cuando quieras a recogerlo.
ResponEliminahttp://actividadeseducainfantilpremios.blogspot.com.es/2015/04/premio-parabatais.html
Besitos
Blanca, Muchísimas gracias por compartir conmigo el premio. Un abrazo! :-)
EliminaGràcies Marta. La teva feina és un exemple a seguir i a sobre ens la regales!. Genial! La meva companya i jo intentarem fer-la. He penjat una nova feina al bloc , "regalims de lletres" (http://regalimsdelletres.blogspot.com.es/) que potser et pot interessar.
ResponEliminaUn petó i fins la propera
Gràcies a tu, Elena! A cicle inicial segur que li treureu força suc.
EliminaEscolta, m'he passat per Regalims de Lletres i m'ha encantat el que he vist. Fins i tot alguna idea la puc fer amb els meus petits de P5. Així que novament gràcies.
Una abraçada!!! :-)
Genial!!! em va de perles per treballar-ho aquest trimestre. Amb el teu permís ho he descarregat i demà mateix ho presento a les companyes que segur que els encantarà la propsta, ja t'explicaré com ens va. Mil gràcies per compartir tant i tant.
ResponEliminaEt convido a passar per http://petitmonblogger.blogspot.com.es/2015/04/premi-parabatais.html per recollir un regalet.
Tonets
Hola Anna. El material està penjat amb la millor voluntat: per si algú ho veu interessant i en vol fer ús. Endavant! Jo també l'estic "provant" amb els nens des de fa uns dies i els està agradant. Surten moltes frases :-)
EliminaSobre el premi, t'agraeixo molt que hagis tingut en compte el meu blog per compartir-lo, em fa molta il.lusió. Gràcies!!!! Salutacions!
Hola Marta, podríes dir-me el nom de la lletra que gastes per a la frase en minúscules, m.agrada molt. I per suposat tota l'activitat que és fantástica. Gracietes
ResponEliminaHola Carmen, la lletra minúscula (que apareix a la foto de la quadrícula) es diu "Arsenale White", la majúscula de les fitxes és la "DK Lemon Yellow Sun". Amdues són gratuïtes.
EliminaGràcies pel comentari. Que vagi bé! :-)
Gràcies guapa !!!!
EliminaMoltissimes gràcies!!!!
ResponEliminaGràcies per deixar un comentari, Cristina
Elimina:-) Salutacions!