RACÓ DE LLEGIR I ESCRIURE. TROBAR PARAULES AMAGADES DINS DEL CONTE LUPA
Agrupament/sessió
Racó de llegir i escriure.
Parelles.
Material
•Conte lupa amb paraules amagades (vocabulari de tardor)
•Fitxa de treball (descarregueu-la aquí)
Per construir el conte lupa:
•Cartolina negra
•Làmina d'acetat transparent
•Retolador negre permanent
•Sistema d'enquadernació
•Un full blanc per fer el cercle de la lupa
Altres
Racó de llegir i escriure.
Parelles.
Material
•Conte lupa amb paraules amagades (vocabulari de tardor)
•Fitxa de treball (descarregueu-la aquí)
Per construir el conte lupa:
•Cartolina negra
•Làmina d'acetat transparent
•Retolador negre permanent
•Sistema d'enquadernació
•Un full blanc per fer el cercle de la lupa
Altres
Objectius
•Gaudir de la manipulació del conte lupa i descobrir-hi elements amagats.
•Identificar les paraules (vocabulari de tardor) amagades al conte i intentar llegir-les o reconèixer-les.
•Omplir correctament la fitxa analitzant les paraules treballades i copiant-les des del conte lupa.
Descripció de l’activitat
Fa poc vaig descobrir, al recomanable blog Aula TEA de los Soles, el "conte lupa". Un recurs que em va semblar molt interessant i amb moltes possibilitats.
Consisteix en un conte de fulls negres que s'alternen amb fulls d'acetat transparent. Les il·lustracions del conte es fan sobre els acetats amb retoladors permanents negres, mentre que els fulls negres simplement serveixen de fons, de manera que els traços del retolador quedin poc o gens contrastats.
Per descobrir-hi els dibuixos i detalls cal posar una mena de lupa entre la cartolina negra del fons i el full d'acetat que la cobreix. El que en diem lupa no és sinó un cercle de cartolina blanca que fa ressaltar una àrea circular dels dibuixos en l'acetat.
És un efecte ben simple però força atractiu, perquè sembla ben bé un focus de llum blanca que va il·luminant un espai tot negre a mesura que la lupa es desplaça.
L'elaboració d'un conte lupa és molt senzilla i econòmica. Al post Cuento lupa d'Aula TEA de los Soles trobareu totes les explicacions.
A mi, aquest material, m'ha suggerit una activitat de lectoescriptura per als meus alumnes de 5 anys. N'he fet una adaptació per treballar de manera amena les paraules relacionades amb la tardor que hem après aquests dies.
El format, en aquest cas, no és el d'un conte de diverses pàgines. És un únic full per on han de passejar amb la lupa i descobrir sorpreses: paraules i dibuixos.
Les paraules van apareixent en un camí puntejat que s'inicia en un gomet vermell (punt de sortida) i que acaba en un gomet groc (arribada). Hi ha, a més a més, algun dibuix-sorpresa amagat.
La idea, potser, es veurà millor si s'observa el conte obert:
La tasca al racó consisteix en manipular el conte i la lupa, i gaudir de la descoberta de les paraules i elements que hi són amagats. Finalment, cal omplir una fitxa en què es demana que escriguin (o copïin) quatre paraules que comencen per unes determinades síl·labes.
Per tal que s'acabi d'entendre he fet un petit video (em disculpo de la poca qualitat tècnica) que mostra com manipular el conte lupa:
La fitxa es resol fàcilment però obliga a un treball previ de lectura de paraules i d'anàlisi visual per identificar les paraules correctes. Amb la intenció de no fer-ho gaire fàcil he posat paraules que podrien fer dubtar als infants, com ara, CASTANYA i CARBASSA (la síl·laba que indica la fitxa és "CAS") o MONIATO i MAGRANA (dues paraules que comencen per "M" però cal parar atenció en les etiquetes "MO" i "MA" de la fitxa).
Simple però efectiu! I amb un punt de màgia que resulta molt motivador.
•Gaudir de la manipulació del conte lupa i descobrir-hi elements amagats.
•Identificar les paraules (vocabulari de tardor) amagades al conte i intentar llegir-les o reconèixer-les.
•Omplir correctament la fitxa analitzant les paraules treballades i copiant-les des del conte lupa.
Descripció de l’activitat
Fa poc vaig descobrir, al recomanable blog Aula TEA de los Soles, el "conte lupa". Un recurs que em va semblar molt interessant i amb moltes possibilitats.
Consisteix en un conte de fulls negres que s'alternen amb fulls d'acetat transparent. Les il·lustracions del conte es fan sobre els acetats amb retoladors permanents negres, mentre que els fulls negres simplement serveixen de fons, de manera que els traços del retolador quedin poc o gens contrastats.
Per descobrir-hi els dibuixos i detalls cal posar una mena de lupa entre la cartolina negra del fons i el full d'acetat que la cobreix. El que en diem lupa no és sinó un cercle de cartolina blanca que fa ressaltar una àrea circular dels dibuixos en l'acetat.
És un efecte ben simple però força atractiu, perquè sembla ben bé un focus de llum blanca que va il·luminant un espai tot negre a mesura que la lupa es desplaça.
L'elaboració d'un conte lupa és molt senzilla i econòmica. Al post Cuento lupa d'Aula TEA de los Soles trobareu totes les explicacions.
A mi, aquest material, m'ha suggerit una activitat de lectoescriptura per als meus alumnes de 5 anys. N'he fet una adaptació per treballar de manera amena les paraules relacionades amb la tardor que hem après aquests dies.
El format, en aquest cas, no és el d'un conte de diverses pàgines. És un únic full per on han de passejar amb la lupa i descobrir sorpreses: paraules i dibuixos.
Les paraules van apareixent en un camí puntejat que s'inicia en un gomet vermell (punt de sortida) i que acaba en un gomet groc (arribada). Hi ha, a més a més, algun dibuix-sorpresa amagat.
La idea, potser, es veurà millor si s'observa el conte obert:
La tasca al racó consisteix en manipular el conte i la lupa, i gaudir de la descoberta de les paraules i elements que hi són amagats. Finalment, cal omplir una fitxa en què es demana que escriguin (o copïin) quatre paraules que comencen per unes determinades síl·labes.
Per tal que s'acabi d'entendre he fet un petit video (em disculpo de la poca qualitat tècnica) que mostra com manipular el conte lupa:
La fitxa es resol fàcilment però obliga a un treball previ de lectura de paraules i d'anàlisi visual per identificar les paraules correctes. Amb la intenció de no fer-ho gaire fàcil he posat paraules que podrien fer dubtar als infants, com ara, CASTANYA i CARBASSA (la síl·laba que indica la fitxa és "CAS") o MONIATO i MAGRANA (dues paraules que comencen per "M" però cal parar atenció en les etiquetes "MO" i "MA" de la fitxa).
Simple però efectiu! I amb un punt de màgia que resulta molt motivador.
Estàs en "Cacera de paraules de tardor..." (P5) → Racó de llegir i escriure. Torna a Inici
Muchas gracias por recomendar mi blog del Aula Tea de los Soles, para mi ha sido también un gran descubrimiento tu blog, que grandes ideas!! El cuento lupa tiene un gran atractivo para los niños, es algo mágico para ellos...
ResponEliminaVanesa, la admiración es mutua. Me encanta tu blog!
EliminaHasta pronto :-)
jajaj, un año, hace bastantes, hice un cuento con lupa y les encantó, pero eran otros tiempos, jajajaj. un beso, precioso.
ResponEliminase me está ocurriendo un juego para los nombres, jajajaj, me parece que me voy a animar a hacerlo. Gracias por recordarme cosas perdidas por los años.
ResponEliminaHola Blanca! Este "inventillo" tiene un montón de posibilidades. Espero que nos enseñes tu idea, seguro que estará muy bien.
EliminaGracias a ti, un saludo!
M'encanta la idea! Me la guardo per utilitzar-la també. Gràcies per compartir-la!
ResponEliminaHola Fany, ja veuràs com els agrada als teus nens. Una abraçada!
EliminaUna idea preciosa.
ResponEliminaUn besico
Gracias Blanca! Un saludo, :-)
EliminaHace poco Elisa de aprendiendoeninfantil recomendo tu blog y como me entro la curiosidad entre. Llevo varios dias y (cual obsesion jajaj). Me lo he leido enteritoo, y me encanta!!!!! Me gusta tu forma de trabajar, tus ideas, tus juegos, todo todo ;).
ResponEliminaMe han ofrecido mi primer trabajo desde que acabe la uni (hace ya 1 añito) para una escuela en la clase 3-4 en inglaterra. La verdad es que estoy emocionada y nerviosa jajaja pero se que pondre en practica tus actividades seguro seguro. Un saludo, y que sepas que ya tienes a una seguidora mas de uk ;).
Laura.
Guauuu! :-D Mil gracias por tu cálido comentario y tu entusiasmo, Laura. Me has hecho sonrojar y todo!
ResponEliminaMis actividades solo son la puesta en práctica de cositas que voy pillando por ahí y algunas que se me ocurren a mi. La gracia está, supongo, en vivirlas con la misma implicación de mis alumnos y aprender con ellos y de ellos.
Yo te felicito a ti por esa oportunidad de "estrenarte" en UK, que envidia!. Seguro que será una experiencia fantástica, disfrútala!
Mucha suerte y de nuevo gracias!!!
Hola Marta!
ResponEliminaÉs un recurs senzill i pràctic. Ens podries penjar l'arxiu (fitxa)?
Moltes gràcies,
Txell
Hola Txell.
EliminaA proposta teva, he penjat una fitxa en format Pdf amb les etiquetes en blanc i així cadascú la pot adaptar al seu propi vocabulari de tardor. Espero que us serveixi.
Salutacions!
Hola Marta!
ResponEliminaMoltíssimes gràcies per penjar-la. Ens serà de gran utilitat.
Bones vacances,
Txell