TELESKETCH AL RACÓ DE TRAÇ


RACÓ DE TRAÇ. GRAFISMES AMB TELESKETCH I ORIENTACIÓ ESPACIAL.


Agrupament/sessió
Racó de traç.
En parelles.


Material 
•Telesketch.
•Cartronets amb models per copiar. (descarregar)
•Fitxa de registre i autoevaluació dels diferents traços. (descarregar)

Altres


Objectius 
Exercitar nocions d'orientació espacial a partir de la manipulació de la joguina Telesketch: cap amunt, cap avall, cap a la dreta, cap a l'esquerra.
Progressar en el domini de la lateralitat des del propi cos i en relació a l'espai de treball.
Intentar reproduir models i recorreguts segons una gradació proposada.
Gaudir de l'exploració de l'espai i les possibilitats "gràfiques" del Telesketch.

Descripció de l’activitat 
Telesketch és una joguina inventada a França l'any 1959 que va tenir força èxit en el seu moment. Consisteix en una pantalla impregnada interiorment de pols d'alumini i dos botons que desplacen un cursor per sota de la pantalla segons les coordenades X i Y. Per l'acció dels comandaments, el cursor elimina la pols de la pantalla i deixa a la vista un traçat que pot ser, de la manera més simple, en forma de línies rectes verticals i horitzontals; i si es combinen els dos botons, l’acció produeix línies diagonals i corbes.



El Telesketch pot semblar bastant desfasat actualment. No té res a fer contra els ordinadors i les tablets però pot resultar útil a la classe de P5, programat convenientment al racó de traç per la facilitat per fer evident la direcció del traçat a partir de la seva manipulació i l'exercitació de la motricitat fina en fer girar els botons.

Desenvolupament
A la meva escola treballem el traç a partir d'un quadern editorial. Els nens, al racó, elaboren la fitxa. Després, els proposem un treball de grafisme més lliure i creatiu relacionat amb el traç en curs (veure Un grafisme fresc i divertit). Doncs bé, aquest any he programat uns grafismes amb telesketch, un taller especial de grafisme, que posaré en pràctica durant el segon trimestre de P5.

No són grafismes pròpiament dits, perquè els nens no els fan directament de la seva mà, sinó que els fan mitjançant la manipulació dels dos comandaments del Telesketch. I en realitat tenen molt de contingut matemàtic (conceptes espacials). En tot cas, el resultat que han d'esperar els nens és el traç continu que apareix a la pantalla. Els mestres hem d'esperar el progrés del treball d'orientació espacial i psicomotriu que van assolint els infants: dreta, esquerra (o cap a un costat i cap a l'altre), cap amunt i cap avall.

L'organització temporal de la sessió al racó és la següent:

  1. Realització de la fitxa de treball editorial (la que correspongui segons la programació)
  2. Taller amb Telesketch: JO SÉ FER AIXÒ AMB TELESKETCH! 
  3. Estona final de joc lliure amb el Telesketch. Els alumnes poden explorar lliurement el funcionament i fer un dibuix en qualsevol direcció, manipulant els comandaments alternadament o alhora.

El taller JO SÉ FER AIXÒ AMB TELESKETCH! :
Consisteix a fer una sèrie de grafismes de traços rectilinis amb consignes simples: desplaçar-se cap a l'esquerra o la dreta, amunt o avall.
Al racó hi haurà dos Telesketch i unes targetes amb els models dels grafismes per reproduir. Cada alumne tindrà també un full de registre autocorrectiu per marcar tots els grafismes que va sent capaç de realitzar.


Models per copiar (descarregar aquí)







Aquest full de l'alumne (es pot descarregar aquí) és una mena de "brevet”, a la manera francesa, amb els traços que han de reproduir amb el Telesketch, classificats per ordre creixent de dificultat. 



Els nens agafen el Telesketch, observen el primer traç que se’ls demana i el reprodueixen. Si el resolen a la primera poden passar al segon traç i no cal fer més de dos traços en una sessió. Es pretén que en sessions succesives realitzin tots els models.



Quan l'ensenyen a la mestra, i els el dóna per correcte, els alumnes el validen en una fitxa de control, marcant que ho han aconseguit (pinten la cara contenta). En acabar tot el taller aquesta fitxa se l'emportaran a casa dins de l'àlbum de treballs del trimestre.


Només proposo les direccions dreta, esquerra, cap amunt o cap avall. La manipulació individual de cada comandament permet aquestes direccions, i l'experimentació i l'assaig i error, fan que els nens s’adonin ràpidament del funcionament de cada botó. (Amb Telesketch es poden fer servir els dos botons alhora, i fer diagonals i corbes però es requereix molta destresa. Aquests últims traços no se’ls exigiran al racó, encara que sí que els podran experimentar lliurement i com a divertiment al final de la sessió al racó).

Per acabar, voldria ressaltar que hi ha un important aprenentatge del control del moviment i de coordinació òculo manual. Aturar el moviment en sec i decidir la següent direcció, rectificar a temps si s'observa que el cursor no va cap allà on decideixen... tota una feinada!

Un bon invent això del Telesketch!





Estàs en Telesketch al racó de traç (P5)→ Racó de traç.  Torna a Inici

4 comentaris:

  1. este juego es genial, verdad?, buen uso. un besito.

    ResponElimina
  2. La verdad es que a mi me encanta, Blanca. Y buscándole el sentido pegagógico me pareció una buena idea. El año pasado les dejé usarlo siempre libremente.
    Un abrazo!

    ResponElimina
  3. Me recuerda a mis hijos de pequeños.... siempre se le saca partido...
    Un besico

    ResponElimina
    Respostes
    1. Te voy a confesar que uno de los dos telesketch que tengo en clase era de mis hijas, que jugaron un montón con el. (Pero no las machaqué con estos inventos de maestrilla, lo juro!! jajaja).
      Un saludo, Blanca.

      Elimina