EXPERIMENTAR LA TOPOLOGIA


 RACÓ DE MATEMÀTIQUES. GEOMETRIA I TOPOLOGIA

Agrupament/sessió
Racó de matemàtiques.
En parelles.


Material 
• Atelier de TOPOLOGIE 2, editat per Nathan.

Altres

Objectius 
•Experimentar relacions entre els objectes i sobre l'espai en situacions externes al propi cos. 
•Exercitar l'anàlisi de relacions espacials: observar i reproduir models col·locats en un espai d'una determinada manera.
•Progressar en l'adquisició i comprensió de les diverses qualitats topològiques: particions, posicions, relacions, direccions...


Com a justificació de la importància de treballar la topologia a educació infantil, recullo breument un fragment del treball d'Emília Pardo Esteve (La topologia enl’educació infantil. Jornadas de Educación Matemática de la Comunidad Valenciana):

"De què tracta la topologia a aquestes edats compreses entre 3 i 6 anys?
Un dels paràmetres que enmarquen i configuren la nostra vida són l’espai i el temps. Des que naix l’infant va acomodant-se al món que l’envolta, totes les interaccions que es donen amb els adults, els objectes i els animals queden dins d’un espai i d’un temps. El progressiu creixement l’ajuda a adonar-se’n del pas del temps (ara i en aquest moment, la diferència entre el dia i la nit....) i, a diferenciar espais, regions on tenen lloc diverses activitats. La seva pròpia acció li permet assolir una orientació espacial,és per aixó, que a classe aquesta distribució de l’espai per racons, i una rutina pautada de les activitats de cada dia li facilitaran la comprensió d’aquests dos paràmetres tan importants per a iniciar-los amb els conceptes topològics, aproximar-los a la geometria i a assolir una bona intuició espacial. La topologia a aquestes edats ens ajudarà a nivell qualitatiu a establir:
Particions. Les més simples de l’espai són les que permeten subdividir l’espai en dos regions: Amb referència corporal: davant/darrere, a un costat/ a l’altre. Amb referència externa al cos: dins/fora, prop/lluny, damunt/davall.
Posicions. Són les primeres relacions espacials per situar-se ú mateix (orientació) i situar els objectes entre ells (organització) realitzades per diferents criteris; ordre, aproximitat, separació...
Relacions. En el moment en que són relacionades més parts de l’espai es determina, a més dels valors posicionals, també valors relacionals, d’un objecte o persona respecte a l’altre.
Direccions. Expressen relacions en l’espai mitjançant el recorregut d’un punt a l’altre on és necessari el moviment amb desplaçament.
A aquestes edats primerenques han de partir d’una aproximació a tot el que es referesca a l’organització espacial, partint d’experiències que li garantesquen més seguretat i èxit en les possibles solucions."


Descripció de l’activitat 
Activitat pel segon trimestre de P5. 
És una proposta complementària a totes les altres que es puguin haver fet en altres ambients a l'escola per promoure la descoberta de l'espai des de la pròpia acció de l'infant. El primer és partir de les experiències vivenciades des del propi cos però quantes més ocasions d'interactuar sobre l'espai i més variades siguin aquestes, millor.
En aquest sentit és interessant oferir-los altres experiències pautades però des de fora del propi cos de l'alumne. No cal que sigui directament des de la seva perspectiva sinó des de fora d'ell, sobre un espai i uns objectes externs i manipulables.

Les caixes de material topològic de Nathan són ideals per muntar aquest racó i oferir aquesta experiència. Per a 5 anys hem treballat amb el nivell 2, ja que ofereix situacions més complexes que l'1 i alhora permet establir la correspondència entre l'espai en dues dimensions (fotografia) i la seva representació en un espai en tres dimensions.




Preparem el racó amb la caixa dels materials i uns sobres numerats amb les targetes per reproduir. Més que res per poder graduar a la nostra conveniència la dificultat de les situacions espacials que farem treballar als nens i per limitar la durada del racó.
Hi ha 6 sobres amb fotografies d'espais per reproduir.
Els infants, per parelles, observen una làmina amb un dels models i la posició relativa dels elements figuratius que hi apareixen i la reprodueixen amb el material manipulatiu.








És molt important el treball compartit entre dos per fomentar el diàleg, arribar a acords, consensuar punts de vista.






És una proposta enriquidora i que dóna molt de si, especialment respecte a l'intercanvi d'opinions i criteris dels alumnes. Observeu, com a exemple d'això que, a la primera imatge dels nens treballant al racó han fet un tancat en forma de quadrat, però finalment han rectificat i han reproduit la forma rectangular que té en el model.





El racó es pot finalitzar demanant-los el dibuix de l'última composició reproduida.






Estàs en Experimentar la topologia (P5) → Racó matemàtiques.  Torna a Inici

2 comentaris:

  1. No conocía este material y me encanta. Gracias

    ResponElimina
  2. Hola Miren, Nathan es un editor francés de material educativo que tiene productos chulísimos. Tiene una gama para trabajar conceptos matemáticos y otra de lenguaje que son muy interesantes. Por aquí los usamos mucho (he estado en varias escuelas y siempre he encontrado en las clases).
    Te paso el enlace por si te interesa http://www.nathan.fr/materieleducatif/
    Un abrazo!

    ResponElimina