CURSES DE DAUS AMB CODIS


JOCS DE MATEMÀTIQUES. NUMERACIÓ I QUANTITATS. LÒGICA

Agrupament/sessió
Jocs de matemàtiques.
Gran grup.


Material 
• Daus codificats.
• Qualsevol material comptable.

Altres

Objectius 
•Reconèixer la grafia i quantitats dels números naturals.
•Aprendre a interpretar un codi de colors i quantitats.
•Participar de forma activa en els jocs de grup.

Desenvolupament 
Que tal si compliquem l'existència als més grandots del parvulari? Aquests de P5 ja comencen a saber massa de tot!. Podem posar-los a prova fàcilment amb uns daus.

Els daus són un recurs de valor innegable per ajudar els nens a construir el concepte del nombre i la quantitat. Poden fer-se servir ja des de P3 en iniciar-los al seu ús amb jocs de taula molt senzills, poden usar-se sistemàticament a P4, fins arribar a P5 en què els utilitzen, inclús de dos en dos, en tot tipus de situacions i ja tenen del tot interioritzades les imatges de punts i quantitats que representen. 
A cinc anys els nens només de veure la "constel·lació de pics" ja saben la quantitat d'equivalència de manera que ja no els cal comptar-la.
Doncs bé, és el moment maduratiu en què es pot anar més enllà i transformar el "significat" d'aquests daus.
Per fer-ho, aquest curs, reprenc jocs senzills de curses per equips on l'important, a part de divertir-se, és concentrar-se en el codi de quantitats que marca el dau:

JOC núm. 1: EL DAU DE COLORS
Es monten dos equips (mitja classe a cada equip), es preparen dues capses de materials per fer una cursa. He triat retoladors reciclats.
Els equips comencen des de la mateixa línia. Un equip ha de fer un camí de retoladors i arribar a l'altre extrem del camp de joc abans que l'altre equip. I viceversa. Guanya l'equip que hi arriba abans. Els retoladors que afegeix cada equip vénen indicats pel dau.
La peculiaritat de l'activitat és que el dau no marca amb pics la quantitat sinó que cada cara té un símbol o un color i cal consultar la llegenda del codi per saber a quina quantitat de retoladors correspon. 

Hi ha moltes maneres de simbolitzar aquestes quantitats, per exemple utilitzant un dau de colors:




O bé, fent servir un dau normal al qual tapem les cares amb gomets:


I comença la cursa:








Gomet rodó blau vol dir posar 5 retoladors fent filera!

El procediment és molt senzill, la complicació està en la interpretació del codi. Tot i així, en poca estona els nens ja no necessiten consultar la llegenda ja que fan automàticament la conversió del símbol per la quantitat.


JOC núm. 2: EL DAU "+1"   (Una mica més difícil)
En el mateix tipus de joc de cursa per equips, els proposo sumar elements a la quantitat que surti al dau. Han d'entendre que el valor no és el que es veu al dau sinó que cal afegir-li "un més".
El dau aquesta vegada és un dau normal de punts, però col·loco al mig de la rotllana una targeta-recordatori que diu "+1".
Així si al dau surt un 2 li haurem de sumar 1 mentalment i equivaldrà a un 3.

Aquesta codificació resulta una mica més complicada, no tothom la segueix tan ràpidament pel que es fa necessari explicar cada vegada la transformació. 
Els ajuda molt col·locar visualment el nombre de dits que assenyala el dau i afegir-ne un dit més per saber quina serà la quantitat definitiva. (Encara no tots els nens poden fer-se una idea mental de la quantitat que diu el dau i "un més")

Però gradualment també ho van entenent i resulta una competició d'allò més animada en què tothom té grans desitjos de guanyar.
Aquesta vegada hem jugat amb pals de fusta ("depressors de llengua" dels que fan servir els metges però de colors).


















Estàs en Curses de daus amb codis (P5)→ Matemàtiques P5.  Torna a Inici

4 comentaris:

  1. es un excelente ejemplo matemático, gracias, guapa. No paras ni en verano, o sí? un besito.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gracias, Blanca! Voy un poco al revés: durante el curso no tengo tiempo de nada (si publico algo cada 15 días es mucho) y en cambio de vacaciones... tengo un ratito cada día para hacer lo que más me gusta! Y para mi eso es como descansar, jajaja ;-)
      Un abrazo!

      Elimina
  2. jiji está entrada la tenía guardada para ver más adelante. Me encanta, es genial. Me guardo la idea para clase.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Jejeje, y si mientras tanto vemos por ahí otra manera de codificar los dados nos avisamos!
      Un abrazo, Miren!

      Elimina