APRENDRE A MIRAR


 PLÀSTICA. ANALITZAR UNA PINTURA



Agrupament/sessió
Sessió de plàstica.
Gran grup.


Material 
• 1 full paper Canson Din A4.
• Imatge del quadre "El xec en blanc" de Magritte

• Llapis. 
• Ceres.

Altres


Objectius 
•Aprendre a observar els elements gràfics d'una pintura.
•Adonar-se dels colors utilitzats pel pintor.

•Ser capaç de suggerir un títol per a l'obra.

Descripció de l’activitat 
L'activitat planteja per sobre de tot l'educació de la mirada davant de l'obra d'art observada.
Aquí, la tècnica per als treballs que faran els alumnes no és el més important sinó l'anàlisi del que es veu a la pròpia obra, del que crida l'atenció als alumnes com a observadors, del que els pot suggerir la imatge.
És una proposta extreta, tal qual, d'un àlbum de plàstica de l'editorial Teide Projecte Polar de fa uns quants anys per a nens de 1r de primària però que trobo que és molt fàcilment adaptable a P5. En fi, a mi m'agrada molt.

Necessitem:
Una imatge de la pintura del pintor surrealista belga René Magritte, "El xec en blanc". El millor i més immediat i econòmic és projectar-la en la pantalla de l'aula.





I seguir els passos de la proposta editorial obra de Conxi Rosique i Rosa M. Figuera:
  • Observa el quadre i explica què hi veus?
  • Quin títol li posaries?
  • Dibuixa el que més t'agradi del quadre de René Magritte.
L'observació del quadre ha donat per molt. En veure'l tan gran a la pantalla els ha cridat l'atenció. La pintura, el que té de provocador aquesta imatge irreal, ha fet el seu efecte: els nens  s'eforçaven per entendre el què veien. "És molt raro", "Està trencat"...

Aquests són alguns dels títols suggerits pels meus alumnes:
  • "Quadre del cavall"
  • "Quadre del bosc"
  • "Quadre tallat"
  • "Bosc bonic"
  • "Quadre raro"
  • "Quadre intel·ligent" (-Per què "intel·ligent"?, -Perquè és per pensar).
  • "Bosc dels arbres"
  • "Bosc de la nena"
  • "El cavall tallat"
  • "La senyora va amb un cavall"

Després d'una animada conversa, els demano que dibuixin el que més els ha agradat del quadre i que intentin ser fidels als colors emprats per l'autor. Aquests són els seus dibuixos amb llapis i ceres:






















És Magritte vist amb els ulls dels meus alumnes.

M'agrada aquest autor i el trobo ben triat perquè juga amb la capacitat perceptiva de l'espectador, el fa dubtar, reflexionar sobre el que veu i aguditzar la capacitat d'observació i anàlisi. Tant provoca  els adults com veig que aconsegueix remoure les idees dels nens, que en realitat són molt més difícils de sorprendre.
He aprofitat per buscar algunes obres d'aquest pintor i he trobat moltes altres que encara poden ser més engrescadores que "El xec en blanc" per treballar-les a la classe. Feu-hi una ullada:









Estàs en Aprendre a mirar (P5)Plàstica P5.  Torna a Inici

4 comentaris:

  1. una actividad superinteresante a la que voy a sacar mucho provecho el año que viene. gracias, guapa, y buen finde.

    ResponElimina
    Respostes
    1. De verdad que sí, Blanca. Reflexionar sobre la obra artística y reinterpretar desde su mirada de niños da mucho de si. Y para nosotros, los maestros, una gozada ;-)
      Gracias mil por respaldar mis actividades.

      Elimina
  2. M' encanta. Nosaltres fem filosofia a partir de l' art i és genial. Xulísssim

    ResponElimina
    Respostes
    1. Si, Elena! Ja he vist una entrada molt interessant de Magritte al teu blog. És un pintor que dóna molt de joc, oi?
      Una abraçada i merci! :-)

      Elimina