DESCOBERTA AMB IMANTS

  

 RACÓ DE LES SORPRESES. DESCOBERTA AMB IMANTS


Agrupament/sessió
Racó de les sorpreses.
En parella.


Material 
• Col·lecció de diversos materials (magnètics i no magnètics)
• 2 safates per col·locar els materials segons la seva condició.

• 2 imants (a ser possible molt potents).
• Fitxa de treball. 

Altres







El Racó de les sorpreses deu aquest nom a que és un racó on les activitats poden ser de qualsevol tipus, és a dir, són "sorpresa".
Es diferencia dels altres racons en que als altres el propi nom del racó ja dóna una indicació del que es farà: el racó de traç sempre té activitats de grafisme; el racó de matemàtiques, activitats relacionades amb els nombres i altres conceptes matemàtics; el racó de llegir i escriure, activitats d'escriptura…

Al racó de les sorpreses hi poden trobar qualsevol cosa, des d' activitats d'experimentació, de manipulació lliure d'objectes i materials, jocs de construcció, d'instruccions del procés d'elaboració d'algun objecte...

Objectius 
• Experimentar lliurement amb imants i materials diversos (magnètics i no magnètics).
• Suposar quins elements seran magnètics i quins no.
• Comprovar quins elements són magnètics i quins no.
• Contrastar les suposicions amb els resultats observats.
• Omplir una fitxa segons els resultats observats en l'experiència.

Descripció de l’activitat 
Aquesta és una activitat d'experimentació lliure amb materials magnètics i amb imants.
Durant aquest curs els alumnes ja han tingut ocasió d'observar el comportament dels imants en altres sessions de descoberta de l'entorn. Per això plantejo una situació al racó sense la supervisió directa de l'adult.

Necessitem:
Preparar el racó de les sorpreses amb una capsa que contingui una col·lecció d'objectes diversos, alguns magnètics i d'altres no. Hi trobaran també dues safates etiquetades amb les paraules SI i NO per classificar els elements. I una fitxa de treball.




El primer que han de fer és una classificació dels objectes de la col·lecció entre les dues safates segons si creuen que seran magnètics (per tant SI s'enganxaran a l'imant) o no magnètics (NO s'hi enganxaran).
Penso que és molt interessant aquest treball previ d'elaboració de les hipòtesis, de suposar en funció del que els ha aportat l'experiència viscuda de les coses amb anterioritat.

Aquesta primera fase del treball la realitzen sense disposar dels imants.




Un cop feta la classificació els alumnes demanen els imants a la mestra i comencen a fer les comprovacions mirant el magnetisme de cada objecte.

Cal dir que, en general, tenen un coneixement força aproximat dels fenòmens i fan una classificació sense gaires errors. Per això els he preparat algunes petites trampes: com ara la pinça de la roba, que és quasi totalment de plàstic però té una molla metàl·lica, o dues versions de culleres, una metàl·lica i una de plàstic.
I de vegades han picat l'ham!
És en aquest moment de comprovació que han de modificar el seu pensament ajustant-lo als resultats observats.




Paral·lelament en aquest estadi de l'experiència van anotant els resultats en la fitxa de treball.
Tant bon punt observen que un objecte respon positivament o no a l'imant l'escriuen a la graella corresponent de la fitxa.

A aquestes alçades de curs (jo el plantejo al tercer trimestre) ja poden escriure amb força exactitud i de manera intel·ligible els noms dels objectes.




Finalment, quan ensenyen la feina a la mestra, es pot aprofitar per fer-los algunes preguntes de conclusió que els ajudin a  reflexionar breument sobre el que han après. N'hi ha prou amb demanar-los si han encertat amb totes les prediccions, si han tingut algun resultat inesperat, si són capaços de dir quins tipus materials s'enganxaven a l'imant i quins no.




Estàs en Descoberta amb imants (P5) → Racó de les sorpreses.  Torna a Inici

2 comentaris:

  1. Jajajaj, con esos mismos imanes nos lo pasamos genial hace un tiempo, jajajaja. Estupenda idea,

    ResponElimina
  2. ;-) Los pegaron por todos sitios: patas de mesas, puertas, pizarra, chinchetas de la pared... tenemos un detallado mapa magnético de nuestra clase.
    Un saludo, Blanca!

    ResponElimina