LECTOESCRIPTURA AMB UNA CADIRA D'IKEA


JOCS DE LLENGUA. INTERPRETACIÓ DE PICTOGRAMES


Agrupament/sessió
Jocs de llengua.
Mig grup (desdoblament)

Material 
• Full d'instruccions de la cadira MARTIN d'Ikea.
• Cadira MARTIN desmuntada.

• Fitxa de treball

Altres
Aquesta activitat pot realitzar-se amb qualsevol producte que sigui simple de muntar per als nens i que vingui acompanyat d'un fulletó d'instruccions amb dibuixos (i no amb paraules)
Objectius 
• Practicar la interpretació d'imatges.
• Transcriure la informació gràfica (del dibuix) en informació escrita.

• Seguir unes instruccions per muntar un objecte. 
• Còpia de paraules segons el model (o escriptura lliure de paraules, si ho prefereixen).



El treball amb pictogrames és un recurs molt interessant en educació infantil. El podem fer servir per descobrir el significat de les paraules i, també, per entendre l'estructura de la frase. 
Ens ofereix moltes possibilitats. Va bé començar-lo a P4: amb contes, amb la invenció de frases senceres a partir d'un codi consensuat... Fins i tot, a P3, hi ha escoles que atribueixen un pictograma diferent a cadascun dels nens abans de fer-los aprendre el seu nom...
Si els nens estàn habituats als pictogrames és el moment, a P5, de posar en pràctica "una pirueta mortal": la interpretació d’un manual gràfic d'instruccions per al muntatge d'un objecte. I... quins són els millors manuals "il·lustrats" que tenim al nostre abast? Les instruccions de muntatge dels mobles Ikea.

Si algú s'ha parat a mirar detingudament un fulletó d'instruccions d'Ikea veurà amb quina mena de precisió s'expliquen les accions i passos a seguir. I el que és més fascinant: ho fa només amb dibuixos.

Per què no fer-lo servir a la classe per extreure'n els missatges i escriure'ls amb paraules?

Descripció de l’activitat 
L'important és trobar un objecte de muntatge senzill i les seves instruccions. Jo he triat una cadira de casa meva que espero que no destrossin les meves bestioles de l'escola.
La motivació està assegurada si deixem l'objecte desmuntat al mig de la rotllana i el fulletó d'instruccions ben visible.

El manual l'he adaptat una mica per tal que la informació estigui visualment ben distribuïda: l'he fotocopiat, he retallat les imatges i les he alineades verticalment en un full DinA3: Tot això ho he fet perquè els nens no tenen prou recursos espacials, com tenim els adults, per trobar la seqüència de passos que cal seguir.

He repartit uns quants d'aquests manuals "adaptats" perquè els comentin, interpretin, es posin en situació...




Presentada la cadira i les instruccions comencem a treballar:

Nomenem un encarregat principal de muntatge i comencem a interpretar els passos que cal seguir: primer, entendre el dibuix; després, explicar-lo amb paraules.
Assenya-lo els elements, un per un. Decidim com anomenar-lo. Els faig que s'adonin de la importància del número que indica la quantitat.

"Què necessitem?":







I fem recompte









És important que les primeres indicacions ens quedin clares. Els nens s’adonen de seguida que hi alguns dibuixos tatxats i decideixen que deuen voler dir "així NO". En conseqüència, dedueixen que els que no estan tatxats voldran dir "així SI". Comparen els detalls per veure què diferencia el que sí que es pot fer i el que no es pot fer i, el procediment, se’ls fa evident de seguida. Les expressions dels ninotets aporten molta informació. (5 punts per a Ikea per la seva capacitat per transmetre informació!!!)





"POSAR L'ESTORA"
(En conversa les explicaciones són llargues però per escriture triem una frase que resumeix el dibuix)
"(si no saps què fer) TRUCA A IKEA"



I comença el muntatge. 
Els dóno el pictograma del 1r pas. Ens assegurem de comprendre el missatge, escrivim a la pissarra el que farem i procedim:








"POSAR EL CARGOL PETIT"

Pas número 2
Hem de col.locar unes peces negres, Quantes? 4, han de baixar per cada pota de la cadira


"POSAR LES PECES"

Pas número 3. Analitzem: el seient s'ha de posar a la taula per collar-li les potes





I finalment, pas 4: Posar el cargol del mig







Le voilà!








Finalment, ens queda el treball de recollida de l'activitat en una fitxa similar a la que hem fet servir durant el muntatge.

Deixo a l'abast visual el model per si algú necessita copiar les paraules però els animo a que l'escriguin amb la pròpia iniciativa. 





  Els ha encantat la sessió.



Estàs en Lectoescriptura amb una cadira d'Ikea→ Llengua P5.  Torna a Inici

4 comentaris:

  1. M'encanta!!!! He d'anar a Ikea aviat… sempre m'han agradat les seves instruccions, les guardo i els les dono als nens per a pintar… ara, tu has fet un gran exercici de documentació! Et felicito!

    ResponElimina
  2. Jajaja, merci Àngela.
    Em declaro absoluta fan d'Ikea. D'allà es pot reciclar tot!!! Fins i tot les instruccions!.. Com es podien deixar perdre aquells dibuixos i explicacions tan expressius?
    Una abraçada. I gràcies per passar-te pel blog.

    ResponElimina
  3. Qué actividad más buena y motivadora.
    ¡te felicito por tu blog! a partir de ahora soy seguidora tuya.
    UN SALUDO.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Muchísimas gracias, Noezai. Me alegro de que te guste. Un saludo! :-)

      Elimina