RACÓ DE LES SORPRESES. SEPARAR UNA BARREJA
Agrupament/sessió
Racó de les sorpreses.
En parella.
Material
• Barreja de nesquik i arròs
• 2 safates per col·locar els 2 ingredients.
• Estris diversos per fer transvassaments: culleres, coladors, pinces, embuts…
• Algun sistema per etiquetar les safates dels ingredients.
• Fitxa de treball.
Altres
El Racó de les sorpreses deu aquest nom a que és un racó on les activitats poden ser de qualsevol tipus, és a dir, són "sorpresa".
Es diferencia dels altres racons en que als altres el propi nom del racó ja dóna una indicació del que es farà: el racó de traç sempre té activitats de grafisme; el racó de matemàtiques, activitats relacionades amb els nombres; el racó de llegir i escriure, activitats d'escriptura…
Al racó de les sorpreses hi poden trobar qualsevol cosa, des d' activitats d'experimentació, de manipulació lliure d'objectes i materials, jocs de construcció, d'instruccions del procés d'elaboració d'algun objecte...
Racó de les sorpreses.
En parella.
Material
• Barreja de nesquik i arròs
• 2 safates per col·locar els 2 ingredients.
• Estris diversos per fer transvassaments: culleres, coladors, pinces, embuts…
• Algun sistema per etiquetar les safates dels ingredients.
• Fitxa de treball.
Altres
El Racó de les sorpreses deu aquest nom a que és un racó on les activitats poden ser de qualsevol tipus, és a dir, són "sorpresa".
Es diferencia dels altres racons en que als altres el propi nom del racó ja dóna una indicació del que es farà: el racó de traç sempre té activitats de grafisme; el racó de matemàtiques, activitats relacionades amb els nombres; el racó de llegir i escriure, activitats d'escriptura…
Al racó de les sorpreses hi poden trobar qualsevol cosa, des d' activitats d'experimentació, de manipulació lliure d'objectes i materials, jocs de construcció, d'instruccions del procés d'elaboració d'algun objecte...
Objectius
• Experimentar lliurement amb matèries susceptibles de ser manipulades, transvassades d'un lloc a un altre.
• Ser capaç de separar les dues matèries que formen una barreja.
• Ser capaç de representar gràficament l'experiència i indicar quins estris han possibilitat la resolució de la tasca.
Descripció de l’activitat
Aquesta és una activitat d'experimentació lliure amb materials de poca consistència, és a dir, que no tenen un cos sòlid que es pot agafar amb les mans.
Els he plantejat l'experiència com un problema que han de resoldre: els mostro una barreja de cacau en pols i arròs que han de separar.
Ja d'entrada, veure una safata plena de nesquik és motivació assegurada! tant se val que estigui barrejada amb arròs o qualsevol altra cosa, els dits no poden controlar-se i els nens s'aixequen a tocar…
Però primer hem de pensar. Durant la presentació del racó en gran grup els demano com ho farien per resoldre aquest problema… les propostes inicials no són gaire pràctiques però els deixo dir: unes pinces per agafar els grans d'arròs, posar la barreja a la taula i separar l'arròs amb les mans… Són els propis companys que hi veuen els inconvenients d'algunes idees.
Jo, en previsió, he agafat una caixa plena d'estris del material que tenim a l'escola per fer experiments. Els la mostro i els convido a que triin quins objectes podrien anar bé.
L'elecció final ha estat consensuada: coladors, culleres per agafar la barreja, embuts, i pinces per agafar els grans d'arròs un a un (ja es veu que el partidari de les pinces és algú amb força capacitat de convicció!)
El racó queda muntat de la següent manera:
I no falten voluntaris per anar a treballar-hi. Però hauran d'esperar el seu torn perquè als racons s'hi va quan toca...
El resultat final, a part d'una olor deliciosa en aquest racó:
• Experimentar lliurement amb matèries susceptibles de ser manipulades, transvassades d'un lloc a un altre.
• Ser capaç de separar les dues matèries que formen una barreja.
• Ser capaç de representar gràficament l'experiència i indicar quins estris han possibilitat la resolució de la tasca.
Descripció de l’activitat
Aquesta és una activitat d'experimentació lliure amb materials de poca consistència, és a dir, que no tenen un cos sòlid que es pot agafar amb les mans.
Els he plantejat l'experiència com un problema que han de resoldre: els mostro una barreja de cacau en pols i arròs que han de separar.
Ja d'entrada, veure una safata plena de nesquik és motivació assegurada! tant se val que estigui barrejada amb arròs o qualsevol altra cosa, els dits no poden controlar-se i els nens s'aixequen a tocar…
Però primer hem de pensar. Durant la presentació del racó en gran grup els demano com ho farien per resoldre aquest problema… les propostes inicials no són gaire pràctiques però els deixo dir: unes pinces per agafar els grans d'arròs, posar la barreja a la taula i separar l'arròs amb les mans… Són els propis companys que hi veuen els inconvenients d'algunes idees.
Jo, en previsió, he agafat una caixa plena d'estris del material que tenim a l'escola per fer experiments. Els la mostro i els convido a que triin quins objectes podrien anar bé.
L'elecció final ha estat consensuada: coladors, culleres per agafar la barreja, embuts, i pinces per agafar els grans d'arròs un a un (ja es veu que el partidari de les pinces és algú amb força capacitat de convicció!)
El racó queda muntat de la següent manera:
I no falten voluntaris per anar a treballar-hi. Però hauran d'esperar el seu torn perquè als racons s'hi va quan toca...
El resultat final, a part d'una olor deliciosa en aquest racó:
Cal deixar ben etiquetada cada safata i fer la fitxa que és el recull de l'activitat. En aquesta fitxa dibuixen el que han fet, o la barreja i finalment indiquen quins estris dels dibuixats a la fitxa han servit per aconseguir separar la barreja.
Estàs en Separar una barreja → Racó de les sorpreses. Torna a Inici
Hola Marta. ¿Crees que esta actividad se pordría hacer para 4 años?
ResponEliminaGracias.
Un saludo,
Hola Rosi. Yo creo que sí. Estas actividades para descubrir libremente las texturas y la consistencia de los materiales se pueden hacer en 3 y 4 años. Aunque yo eliminaría la parte de etiquetar y de dibujar la experiencia. Les propondría solo la parte manipulativa, pero en una bandeja más grande y les proporcionaría algunos botes, vasitos... Haz la prueba, seguro que les gusta. Saludos! :-)
Elimina